Als zzp’er zwem je in Nederland in een zeer grote vijver. Hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten jou uit het water vissen? Met een doelgerichte en doeltreffende online marketing maak je het gemakkelijker voor prospects om jou aan de haak te slaan. Maar hoe ziet een effectieve online positionering als zelfstandige zonder personeel eruit? Hoe verkoop je jezelf als je (voornamelijk) alleen werkt? Deze blog geeft je 10 tips voor een effectieve online marketing als zzp’er.
Tip 1: onderscheid je van de concurrentie met usp’s
Als één van de bijna 1,5 miljoen zzp’ers in Nederland is het belangrijk om je te onderscheiden van de concurrentie en op te vallen als je eigen merk. Op deze wijze breng je de toegevoegde waarde van je product of dienst aan de klant over. Het is cruciaal om je usp’s goed te kennen en ze perfect te presenteren. Aan de hand van je usp’s kun je je producten of diensten op de juiste manier online adverteren en de juiste klanten aanspreken. Neem voldoende tijd om na te denken over jouw aanbod, de competitieve markt en jouw positionering.
Naast de beroepskwalificaties (waar ben ik een expert in en wat zijn mijn sterke punten) maakt ook jouw persoonlijkheid als zzp’er deel uit van het verkoopverhaal. Er moeten argumenten worden verzameld die jou onderscheiden van de anderen. Vertel je verhaal aan potentiële klanten. Wees jezelf en wees eerlijk. Dat wordt gewaardeerd. Vertelt bijvoorbeeld hoe je bent gekomen waar je nu bent, wat er speciaal aan jouw bedrijf en jouw pad is en waarom jouw product of dienst de ander van nut is.
Tip 2: vind de juiste niche
Voordat je als zzp’er een merk kunt bouwen en aan doeltreffende online marketing kunt doen, moet je jezelf positioneren. Het kiezen van louter een ruw onderwerp is niet genoeg. Een specialisatie in specifieke verantwoordelijkheidsgebieden is belangrijk voor succes. Het is een misvatting dat met een breed aanbod meer klanten worden bereikt. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Hoe nauwkeuriger je je eigen niche hebt gedefinieerd, hoe gedetailleerder je je eigen doelgroep kunt bepalen.
Tip 3: definieer je doelgroep
Definieer je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk. Blijf niet in algemeenheden steken, zoals ꞌgericht op het MKBꞌ of ꞌmet een focus op middelgrote bedrijvenꞌ. Voeg bepalende kenmerken toe, bijvoorbeeld specifieke branches of sectoren. Hoe accurater je je doelgroepen aanduidt, hoe trefzekerder je je reclameboodschappen afstemt op je beoogde klanten en hoe efficiënter je je beperkte marketingmiddelen inzet.
Tip 4: bepaal je persoonlijke waarden en visie
Bepaal je persoonlijke waarden en visie. Bedenk waar je voor wilt staan en hoe je naar buiten wilt treden. En hoe je wilt dat je persoonlijkheid door anderen worden gezien. Voor een succesvolle online positionering kun je er niet omheen om eerst voor jezelf duidelijk te hebben welke uitstraling je wilt hebben en welke impact dit kan hebben.
Schaam je er niet voor dat je (nog) een klein bedrijf bent. Mensen kopen van andere mensen. Als je klanten je aardig vinden, je vertrouwen en in je capaciteiten geloven, is dat het enige dat telt. Veel klanten willen direct contact met de persoon die daadwerkelijk het werk doet. Als zzp’er ben jij dé man of vrouw van de korte lijnen.
Tip 5: laat acties spreken en verspreid deskundige kennis
Zorg ervoor dat je over overtuigende instrumenten beschikt die je competenties onderstrepen. Dit kunnen specialistische artikelen zijn die je hebt geschreven en gepubliceerd. Of gedetailleerde rapportages van succesvol afgeronde projecten die je als zzp’er bij andere bedrijven hebt uitgevoerd. Het schrijven van interessante blogs is een goede en voordelige manier om je vakkennis te verspreiden en je naamsbekendheid te vergroten. De artikelen moeten inhoud hebben, gestructureerd zijn en eenvoudig leesbaar.
Gastbijdragen bieden ook een mooie kans om je knowhow te verspreiden en nieuwe klanten te bereiken. Ten slotte kunnen aanbevelingsbrieven, referenties en volledig ingevulde profielen met bewezen vaardigheden op loopbaanplatforms veelbelovend zijn.
Tip 6: kies de juiste kanalen
Als zzp’er ligt je kerncompetentie meestal niet bij online marketing. Een professioneel mediabureau helpt je om met een gerichte selectie van kanalen je doelgroep te bereiken. Daarbij wordt goed nagedacht waar en hoe je potentiële klanten aanspreekt en waar ze naar op zoek zijn. Het is belangrijk om je in de positie van je klanten te verplaatsen en te onderzoeken waar ze de aanbiedingen zoeken die ze nodig hebben. Bijvoorbeeld via Google, op sociale media of in een winkel. Dat zijn jouw kanalen.
Het lukraak gebruiken van alle sociale media is niet erg effectief. Maak een weloverwogen keuze waar je je klanten het snelst bereikt. Deel niet alleen je eigen berichten op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn. Dit kan gezien worden als overdadige zelfpromotie. Het posten van externe, relevante content zorgt voor toegevoegde waarde en accentueert jouw eigen positie als expert.
Tip 7: juiste naam, nauwkeurig domein en geoptimaliseerde website
Laat zien dat je zzp’er bent en noem je bedrijf bij de naam. Onpersoonlijke bedrijfsnamen kunnen mooi klinken, maar in dat geval moet je eigenlijk twee namen publiceren en promoten: je eigen naam en die van je bedrijf. Zorg ervoor dat de domeinnaam van jouw website al een beschrijvende, centrale term bevat, zodat je goed gevonden wordt bij het zoeken op het internet. Een naam als klussenbedrijfdejong.nl of advocatenkantoorklaver.nl maakt het gemakkelijker om de website te optimaliseren.
Internet is vandaag de dag het belangrijkste informatiemedium voor klanten. Optimaliseer je website zodanig, dat deze hoog scoort in de ranking van Google, Bing of andere zoekmachine. Een mediabureau analyseert voor je welke zoektermen en zoekwoordcombinaties je een uitstekende kans geven om op pagina 1 te belanden bij de zoekopdrachten. Ook wordt bekeken waar de concurrentie op rankt en hoe deze websites zijn gestructureerd.
Tip 8: bouw een goede e-maillijst op
Als een potentiële klant op je website komt, is dat een eerste succes. Belangrijker nog is om deze klant te behouden. Dé tool om in contact te blijven met prospects is een eigen e-maillijst. Deel inhoud via de mailinglijst. Dan word je ontdekt door nieuwe klanten die je gaan volgen en op je intekenen. Je boort met e-mailmarketing nieuw publiek aan dat je waardeert en vertrouwt en op een dag iets van je koopt. Nieuwsbrieven moeten regelmatig worden verzonden en, net als blogposts, informatief en nuttig zijn. Geen nieuwsbriefinschrijver wil met reclameboodschappen worden bestookt.
Tip 9: vergeet je bestaande klanten niet
Focus je niet alleen op het werven van nieuwe klanten. Vergeet je bestaande klanten niet. Vraag bijvoorbeeld om aanbevelingen, waardoor prospects in contact met jou komen. Lever goed werk en geef je klanten een uitstekende ervaring die ze graag met anderen delen. Vergeet niet te vragen of ze iemand kennen die mogelijk geïnteresseerd is in jouw dienst of product. Als je dit niet bij je klanten doet, loop je lucratieve leads mis. Integreer het verzoek om een beoordeling in je workflow, bijvoorbeeld in de vorm van een vragenlijst of enquête die automatisch per e-mail wordt toegestuurd nadat de aankoop is afgerond.
Tip 10: wees volhardend en blijf doorgaan
Het opbouwen van naamsbekendheid en een vertrouwenwekkend imago is geen sprint, maar een zaak van de lange adem. Het vraagt tijd, inzet en doorzettingsvermogen. Met een goede planning van je marketingactiviteiten en een strakke implementatie kun je je bedrijf met online marketing en positionering succesvol in de markt zetten.