Wanneer je net bent begonnen als zzp’er en aan de slag bent gegaan met het zzp stappenplan weet je als geen ander dat het niet alleen belangrijk is om klanten te trekken, maar ook om ze te houden. Dat is belangrijk om je bedrijf financieel gezond te houden.
Dat kun je bijvoorbeeld doen door aan de slag te gaan met een nieuwsbrief. Met een goede nieuwsbrief maken & versturen kom je dichter bij je klanten te staan en zorg je ervoor dat je zelfstandige onderneming meer naamsbekendheid krijgt. In dit artikel lees je enkele tips die je kunt gebruiken bij het maken van een goede nieuwsbrief voor zzp’ers.
Mensen moeten zichzelf hebben aangemeld
Voordat je bezig gaat met het vullen van een nieuwsbrief is het goed om te kijken naar de lijst met ontvangers. Je mag je nieuwsbrief namelijk niet aan een lijst met willekeurige ontvangers sturen. Dat heeft te maken met de AVG wet die in 2018 in werking is getreden. Uit deze wet blijkt dat je alleen nieuwsbrieven mag sturen naar ontvangers die zichzelf hebben aangemeld voor jouw mailing. Hiervoor kun je een zogeheten ‘opt-in’ op je website plaatsen; een onderdeel waar mensen hun gegevens kunnen achterlaten om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Let op: bij iedere nieuwsbrief moeten mensen zich kunnen uitschrijven.
Zorg ervoor dat je opvalt in overvolle inbox
Iedere dag ontvangen mensen en bedrijven talloze mails. Wanneer je wilt dat jouw ontvangers je nieuwsbrief daadwerkelijk openen, moet je zorgen voor een pakkende onderwerpregel. Deze regel kun je eigenlijk zien als een soort visitekaartje dat ervoor zorgt of iemand wel of niet klikt op je mail. Zorg voor écht nieuws in een korte maar krachtige zin. Probeer zinnen in alleen hoofdletters te vermijden, omdat dit er al gauw als spam uitziet. Wat je wel kunt doen, is emoji toevoegen om de mail op te laten vallen. Kortom: de ontvanger moet geprikkeld worden om jouw mail te openen.
Let erop hoe vaak je je nieuwsbrief verstuurt
Ook moet je letten op hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt. Wanneer je een zelfstandig ondernemer bent in het vak schrijven zul je waarschijnlijk minder vaak een nieuwsbrief hoeven te verzenden dan wanneer je een eigen webwinkel hebt. Er zijn geen vaste regels omtrent de verzendfrequentie te vinden. Kijk voor jezelf wat het beste werkt. Onthoud wel dat je niet te vaak een nieuwsbrief verstuurt. Bijna niemand heeft tijd of zin om dagelijks of zelfs wekelijks een hele nieuwsbrief te lezen. De kans is in dat geval groter dat iemand zich weer uitschrijft van je nieuwsbrief. Doe dit dus alleen als je écht nieuwswaardige content te vermelden hebt.
Verzamelen van e-mailadressen van geïnteresseerden
Tot slot vraag je je misschien af hoe je überhaupt mensen kunt verzamelen die jouw nieuwsbrief willen lezen. Omdat mensen alleen zichzelf mogen aanmelden voor een nieuwsbrief is het belangrijk om online een aanmeldformulier zichtbaar te hebben. Dit formulier kun je bijvoorbeeld plaatsen op je website of social media kanalen. Wat ook handig is, is om de handtekening van je standaard mails aan te passen. Daar hoef je geen aanmeldformulier te plaatsen, maar eerder één of twee zinnen met een link waar mensen op kunnen klikken. Zo kan iedere ontvanger van jouw mails zelf bepalen of hij of zij je nieuwsbrief wilt ontvangen. Wanneer je dit vanaf je zakelijke mail doet, zul je zien dat er al gauw wat geïnteresseerden zijn. Extra tip: je kunt ook je oude en huidige opdrachtgevers op de hoogte houden van je nieuwsbrief door in een mailtje dat je toch al moet sturen te vermelden dat je een nieuwsbrief hebt gemaakt.