De btw-aangifte komt er weer aan! Je btw-aangifte doen is meestal niet ingewikkeld, maar je moet je wel goed aan de regels van de Belastingdienst houden. Doe jij het goed?
1. Zorg dat je de juiste maanden verwerkt in je btw-aangifte.
De meeste ondernemers doen ieder kwartaal btw-aangifte. Je moet je aangifte één maand na afloop van het kwartaal indienen. Zorg dat je de bonnetjes en facturen van de juiste maanden in de aangifte verwerkt. Een voorbeeld: je moet uiterlijk eind oktober de btw-aangifte over het derde kwartaal indienen. Een veel gemaakte fout is dat ondernemers de gefactureerde en betaalde btw van de maand oktober meenemen in deze aangifte. Het derde kwartaal bestaat uit de maanden juli, augustus en september. De btw-bedragen die horen bij oktober moet je dus verwerken in de btw-aangifte van het vierde kwartaal,
2. Doe ook aangifte als je voor deze periode niets aan te geven hebt
Ook als je in de afgelopen periode geen omzet gemaakt hebt en geen spullen voor je onderneming hebt gekocht, moet je op tijd je btw aangifte doen.
3. Gebruik de factuurdatum, niet de betaaldatum
De meeste ondernemers gebruiken het ‘factuurstelsel’ bij de btw-aangifte. De datum die op de factuur staat, bepaalt bij welk kwartaal de factuur hoort. Het maakt niet uit of er pas in een volgende kwartaal betaald wordt. Kijk daarom goed naar de factuurdatum en voorkom dat je de factuur in het verkeerde kwartaal boekt.
4. Werk op tijd je administratie bij
Het bijwerken van je boekhouding levert onnodig veel stress op als je er net voor je btw-aangifte aan begint. Werk je administratie regelmatig bij. Er zijn verschillende slimme online tools, zoals het boekhoudprogramma van MoneyMonk, met ingebouwde scan- en herkenfunctie. Dit is software die automatisch relevante informatie filtert uit je bonnen en inkoopfacturen. Je hoeft ze alleen nog maar in te boeken op basis van een boekingssuggestie. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om je boekhouding up-to-date te houden.
Tip: Check met je accountant of boekhouder of je administratie goed is opgezet, zodat alle boekingen op de juiste manier worden verwerkt.
5. Je kunt niet van alle kosten de btw terugvragen
Als je met zakenrelaties gaat eten of drinken in een horecagelegenheid, mag je de btw over die kosten niet terugvragen. Maar bewaar het bonnetje goed, want je kunt deze kosten wel aftrekken bij de aangifte van je inkomstenbelasting.
Ook als je spullen van je bedrijf af en toe privé gebruikt, mag je niet alle btw terugvragen. Bijvoorbeeld als je je laptop ook gebruikt om af en toe online te shoppen. Kijk op de site van de Belastingdienst voor meer informatie. Twijfel je wat je wel en niet kan terugvragen? Laat je adviseren door je boekhouder of accountant.
6. Zonder bonnetje mag je geen btw terugvragen
Zonder bonnetje mag je geen btw terugvragen, omdat je dan geen bewijsstuk hebt. Door je bonnetjes meteen te scannen met de app van bijvoorbeeld MoneyMonk voorkom je dat je bonnetjes kwijtraakt. Bovendien voldoe je zo meteen aan de bewaarplicht.
7. Alle inkoopfacturen en bonnen moeten voldoen aan de factuureisen
Als je bonnetjes en inkoopfacturen niet voldoen aan de factuureisen van de Belastingdienst, mag je de btw niet terugvragen. Lees hier aan welke eisen je facturen moeten voldoen.
Wil je meer weten over btw?
Btw is een afkorting van Belasting over de Toegevoegde Waarde en wordt ook wel omzetbelasting genoemd. Als jij als ondernemer iets verkoopt, moet je daar btw over berekenen. Die btw draag je af aan de Belastingdienst. Jouw leveranciers rekenen btw over de goederen en diensten die jij inkoopt voor je bedrijf, dit heet de voorbelasting. Bij je btw-aangifte mag je voorbelasting meestal aftrekken van de btw die je betaalt.
Wil je meer weten over btw? Download dan het e-book btw-aangifte van MoneyMonk