Verschillende soorten aansprakelijkheid
Veel zzp’ers denken dat ze verzekerd zijn voor beroepsaansprakelijkheid omdat ze privé een aansprakelijkheidsverzekering hebben. Dat is niet waar. Een particuliere aansprakelijkheidsverzekering vergoedt geen schade die je veroorzaakt tijdens werkzaamheden vanuit je onderneming.
4 praktische adviezen
Misschien denk je: ondernemen betekent nu eenmaal risico nemen. Dat klopt ook wel, maar tot op zekere hoogte. Helemaal voorkomen dat je aansprakelijk wordt gesteld, kun je uiteraard nooit. Waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt. Daarom geef ik je 4 praktische adviezen om het risico op een (hoge) schadeclaim te beperken.
1. Houd je vakkennis op peil
Sluit je aan bij de branchevereniging. Om lid te worden is een bepaald kennisniveau vereist en om lid te blijven, moet je vaak bijscholing volgen. Zo weet je zeker dat je vakkennis op het juiste niveau blijft. Vaak ontvang je als lid ook een vakblad, waardoor je op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen in jouw vakgebied.
2. Zet de opdracht helder op papier
Omschrijf de opdracht duidelijk in de offerte. Is dit wat je klant van jou verwacht? Ontstaat er later een discussie over het eindresultaat, dan kan de opdrachtomschrijving uitkomst bieden. Omschrijf de opdracht daarom zo helder en compleet mogelijk.
3. Zorg voor goede leveringsvoorwaarden
Laat het item aansprakelijkstelling nadrukkelijk aan bod komen in je leveringsvoorwaarden. Neem er bijvoorbeeld in op dat je aansprakelijk bent tot een bepaald bedrag. Dit kan een vast bedrag zijn, maar je kunt er ook voor kiezen om het te relateren aan je honorarium voor de opdracht. Het eenvoudigste is om de branchevoorwaarden over te nemen als leveringsvoorwaarden. Deze zijn juridisch getoetst en gedeponeerd en dus veilig toepasbaar. Maak je toch eigen voorwaarden, laat die dan juridisch toetsen.
4. Hanteer je leveringsvoorwaarden op de juiste manier
Als je een klant een aanbod doet, overhandig je hem op hetzelfde moment ook je leveringsvoorwaarden. Doe dat bij voorkeur persoonlijk. Breng je de offerte digitaal uit? Vermeld in de digitale offerte dat je leveringsvoorwaarden van toepassing zijn en stuur de leveringsvoorwaarden direct mee. Vermeld ook in je offerte dat je dit doet en vraag je klant te bevestigen dat hij ze ontvangen heeft! Als je je klant vooraf niet juist of niet op tijd van je leveringsvoorwaarden op de hoogte brengt, kan hij ze bij een eventueel geschil bij de rechter laten vernietigen. Geeft je opdrachtgever aan zijn eigen inkoopvoorwaarden te willen hanteren? Zorg er dan in ieder geval voor dat je goed weet wat hiervan voor jou de gevolgen (kunnen) zijn. Laat je bij onduidelijkheid hierover adviseren door een jurist.
De claimcultuur in Nederland verandert
We zien een lichte stijging in de aansprakelijkstellingen in Nederland. Ondernemers worden sneller en voor hogere bedragen aansprakelijk gesteld. En rechters zijn meer en meer geneigd om de claims toe te kennen. Goed overwegen of een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor jou relevant is, is dus zeker aan te raden. En gelukkig kun je door het juist hanteren van goede algemene voorwaarden, het uitbrengen van heldere offertes en een lidmaatschap bij een branchevereniging zelf al veel doen om je beroepsaansprakelijkheidsrisico te beperken.
Meer zicht op aansprakelijkheid voor jouw bedrijf krijg je in mijn e-book
Wil je meer weten over de risico’s die jouw bedrijf loopt op een aansprakelijkstelling? Lees dan het e-book 'Aansprakelijkheid voor zzp'ers onder de loep'.