Bij het beginnen van een zelfstandige onderneming komt veel kijken. Het ontwerpen van je logo en de huisstijl is al een hele klus. Daarnaast moeten je producten natuurlijk ook een mooie verpakking hebben die past bij deze stijl. Benieuwd hoe je dat gemakkelijk kan doen? Lees dan snel verder.
Informatief
Over het algemeen bevat de verpakking van het product informatie over de inhoud ervan. Voor elk product zijn weer andere zaken verplicht om op de verpakking te vermelden, let hier dus op. Het is ook belangrijk om de doelgroep van je product in je achterhoofd te houden bij productverpakkingen kopen. Een aantal verplicht zaken kunnen bijvoorbeeld zijn:
- ingrediëntenlijst
- gebruiksaanwijzing
- houdbaarheidsdatum
Soort verpakking
Naast de informatie die op de verpakking komt te staan is het ook van belang dat het type verpakking past bij het product. Het materiaal moet bijvoorbeeld sterk genoeg zijn om het product te kunnen verpakken. Daarnaast wordt het milieu ook steeds belangrijk en wordt er steeds meer verwacht van bedrijven om hier verantwoordelijk mee om te gaan. Daarom is het ook verstandig om als zzp’er rekening te houden met milieuvriendelijk en/of recyclebaar materiaal.
Design
Eén van de belangrijkste onderdelen van de verpakking van het product is het design ervan. Hiermee kan de huisstijl goed naar voren komen en laten zien waar het product echt voor staat. Een goed design kan zich onderscheiden van de andere producten in het schap en daarmee opvallen bij de consument. Wanneer een product (ook) aangeboden wordt via een webshop is het belangrijk dat de foto van de verpakking genoeg communiceert over het product.
Verzendverpakking
Niet alleen de verpakking die om het product heen zit is van belang, ook bij verzendverpakkingen kopen komen er verschillende dingen kijken. Het is hierbij namelijk belangrijk dat de boodschap van je product of merk overkomt via de verpakking. Door middel van het gebruik van kleuren kan dit gerealiseerd worden. Daarnaast kan de verpakking ook opvallen, wat belangrijk is, door het gebruik van de herkenbare kleuren van het product.
Tip: zorg dat ook de verzendverpakking van hetzelfde of ander recycle of milieuverantwoordelijk materiaal gemaakt is. Wanneer dit niet het geval is, verdwijnt het positieve effect van de milieubewuste productverpakking. Consistentie is belangrijk voor consumenten.
Kortom, er zijn veel verschillende kenmerken van de product- en verzendverpakking waar rekening mee gehouden moet worden, zoals milieubewust materiaal, consistentie in kleuren voor herkenbaarheid en de juiste en voldoende informatie.