Je moet het maar durven: in deze crisistijd beginnen als zzp’er. Toch is daar iets voor te zeggen, want veranderende omstandigheden bieden vaak ook kansen. Mooie kansen die je als zzp’er kan pakken. In deze blog vind je praktische tips en tools die jou op weg helpen bij een succesvolle start van je eigen onderneming.
De coronacrisis hakt er stevig in. De Nederlandse economie is het afgelopen kwartaal met 8,5% gekrompen, een ‘historische’ terugval die zelfs in de jaren dertig niet is vertoond. Bepaald geen gunstige omstandigheden om als ondernemer te beginnen, zou je denken. Toch zit er een keerzijde aan deze constatering.
Kansen pakken met de juiste mix van durf en voorbereiding
Juist in lastige tijden is het goed om die droom na te jagen en een eigen onderneming te starten. Een goed idee is namelijk ook tijdens een recessie of depressie een goed idee. Met de juiste dosis lef en het vermogen om mogelijkheden te zien, kun je ook in deze moeilijke tijd voor jezelf te beginnen.
Ga daarbij niet overhaast te werk. Als je je baan bent kwijtgeraakt, neem dan eerst even een denkpauze. In de vorige crisis begonnen veel mensen een eigen bedrijf. Voor velen was het geen eigen keuze, ze begonnen een bedrijf omdat ze hun baan waren kwijtgeraakt. Hierdoor gingen ze vaak halsoverkop aan de slag, zonder goede voorbereiding.
In tijden van economische crisis kiezen veel mensen ervoor om een eigen bedrijf te beginnen. Soms noodgedwongen vanwege een ontslag, maar velen volgen hun droom.
Ga daarbij niet overhaast te werk. Als je je baan bent kwijtgeraakt, neem dan eerst even een denkpauze. In de vorige crisis begonnen veel mensen een eigen bedrijf. Voor velen was het geen eigen keuze, ze begonnen een bedrijf omdat ze hun baan waren kwijtgeraakt. Hierdoor gingen ze vaak halsoverkop aan de slag, zonder goede voorbereiding.
De ervaring leert dat veel zelfstandig ondernemers die op deze manier beginnen, het op den duur niet redden. Voordat je aan de slag gaat, is het belangrijk om een aantal zaken goed te regelen en onderzoeken. Een goede manier om je voor te bereiden, is door het volgen van het ZZP stappenplan.
Met een goede voorbereiding vergroot je de kans op succes van jouw bedrijf. Maar trap ook weer niet in de val van het eindeloos doorrekenen en uitstellen van je plannen. Ondernemen is nu eenmaal risico's nemen. Zoals Richard Branson zei: ‘You don’t learn to walk by following rules. You learn by doing, and by falling over.’
Hieronder de belangrijkste zaken die je op orde moet hebben:
Klantenwerving
Prioriteit nummer 1 bij de start van je eigen bedrijf, is het opbouwen van een klantenbestand en een bestand van relaties die je kunnen helpen. Belangrijk hierbij zijn:
- Netwerken en marketing. Zorg dat je in contact komt met nieuwe klanten, door het bezoeken van netwerkbijeenkomsten en door te investeren in (online) marketing.
- De salespitch. Elke klant is er een, en meer klanten zorgen voor een betere basis. Maar pas op: niet iedere klant past bij jou. Denk hier goed over na. Wat zijn jouw sterke kanten, en voor wie wil je werken? Maar misschien nog wel belangrijker, voor wie niet?
Ter inspiratie een video van Jos Burgers hierover:
- Het verkoopproces. Zorg voor een strak proces vanaf kennismaking tot en met het versturen van je factuur. Laat je hierbij helpen door tools met professionele offerte templates, handige reminders en workflows. Moderne CRM software bieden deze functionaliteiten bijvoorbeeld in één tool. Dit scheelt je als zzp’er veel energie en tijd zodat je meer tijd hebt voor de ontwikkeling van je bedrijf.
Financiën
Niet het leukste onderdeel van ondernemen, maar wel doorslaggevend voor je succes. Zeker in het begin van je ondernemerschap zul je behoefte hebben aan voldoende kasstroom en moet je bovenop het geld zitten. Belangrijk hierbij zijn:
- Zakelijke rekening. Veel ondernemers gebruiken hun bankrekening ook voor privé doeleinden waardoor het een en ander niet meer inzichtelijk is. Zorg daarom dat je privé en zakelijk geld gescheiden houdt.
- Belastingzaken. Zet voldoende opzij voor de Belastingdienst en hou netjes je uren bij. Vergeet daarbij niet om ook de uren te registreren die je hebt geïnvesteerd in de voorbereiding van je eigen onderneming. Deze tellen namelijk mee voor het urencriterium (van 1225 uur per jaar). Ofwel het aantal uren waaraan je moet voldoen om als ondernemer aanspraak te maken op ondernemersaftrek. Je uren bijhouden kun je eenvoudig doen met deze urenregistratie apps.
- Boekhouding opzetten. Ingewikkelde boekhoudkundige zaken kun je eventueel uitbesteden aan een professionele boekhouder. Maar probeer zeker in het begin zoveel mogelijk zelf te doen. Zo krijg je beter inzicht en hou je grip op je financiën. Voorkom daarbij rondslingerende bonnetjes en chaos in je administratie met deze tools:
Tarief bepalen
Hoe kom je tot een goede prijs? Belangrijkste is dat je voldoende overhoudt aan je harde werken. Reken daarom goed door wat je per maand minimaal nodig hebt om van te leven en je rekeningen te betalen. Je uurtarief moet na aftrek van bedrijfskosten voldoende zijn om minimaal dit bedrag over te houden. Check pas daarna hoe je hiermee in de markt ligt. Neem je uurtarief regelmatig onder de loep en houd je uren goed bij zodat je goed inzicht hebt.
Nu je eigen uurtarief berekenen? Gebruik onze handige uurtarief calculator.
Thuiswerkplek
Sinds de coronacrisis zijn we massaal vanuit huis gaan werken. Inmiddels hebben we gemerkt dat thuiswerken voor veel beroepsgroepen een prima oplossing is. Je kunt productiever en gefocuster werken, kunt werk en privé beter combineren, en hoeft niet gefrustreerd in de file of overvolle trein heen en weer te reizen.
Thuiswerken is dan ook een blijvertje. Zorg dus voor een goede werkplek, met een goede bureaustoel en een in hoogte verstelbaar bureau. En neem regelmatig even afstand van je laptop of beeldscherm, zodat je fysiek in goede conditie blijft. Wat hierbij goed helpt is het inbouwen van routines.
Bekijk ook deze video van Tony Schwartz met een aantal simpele tips:
Voorlopig is het coronavirus onder ons en is het van belang om fysieke contacten zoveel mogelijk te beperken. In veel gevallen zal het eerste contact met een klant dan ook plaatsvinden in de vorm van een videocall zijn. Je ontvangt je klanten als het ware thuis. De uitstraling van je werkplek is daarom belangrijk. Besteed hier voldoende aandacht aan.
Een aantal tips:
- Zorg voor een goede stoel, die oude bureaustoel is een hernia niet waard.
- Denk aan je camerapositie, niemand vind je neusgaten een fijne aanblik.
- Test je audio voordat je een meeting in gaat, gestuntel met de audio zorgt voor onnodige stress.
- Meer tips vind je hier en hier.
En natuurlijk zorg je dat je beschikt over de juiste tooling, zoals Zoom of Google Hangouts. Want vergeet niet: You never get a second chance to make a first impression!