Zzp’er zijn heeft vele voordelen, maar boekhouden is voor de meeste zzp’ers niet de leukste taak van het ondernemen. Je kunt het voor jezelf echter wel makkelijker maken. We geven een aantal tips.
1. Stel een duidelijke en professionele factuur op
Een goede factuur kan de kans vergroten dat je snel wordt betaald. Je kunt die natuurlijk zelf opstellen, maar er zijn ook handige online tools voor. Volgens de Kamer van Koophandel (KvK) moet een factuur het volgende bevatten:
● Je btw-identificatienummer en het btw-bedrag.
● Je KVK-nummer.
● De factuurdatum en het factuurnummer (de factuurnummering van je facturen moet doorlopend zijn).
● De datum van levering.
● De naam en het adres van jezelf en je klant.
● De goederen of diensten die je levert.
● Hoeveel goederen of uren je in rekening brengt.
Hoe makkelijker het voor je klanten is om te betalen, hoe eerder zij dit zullen doen. Met een betaallink maak je helemaal simpel.
2. Overweeg om je administratie uit te besteden
Als je de administratie echt heel vervelend of lastig vindt om te doen, kun je altijd overwegen om het uit te besteden. Natuurlijk hangt hier een prijskaartje aan, maar denk dan ook even aan het gemak dat het je oplevert. Daarbij komt dat een boekhouder waarschijnlijk minder duur is dan je wellicht denkt. Dit heeft meer redenen.
Zo kan een boekhouder zichzelf deels terugverdienen omdat hij of zij beter op de hoogte is van bepaalde aftrekposten en regelingen. Ook kun je de tijd die je normaal gesproken kwijt was met je boekhouding nu besteden aan werken, waardoor je weer meer verdient.
Het is ook niet noodzakelijk om je boekhouding helemaal uit handen te geven. Je kunt er ook voor kiezen om de hulp van een boekhouder voor bepaalde zaken in te schakelen. Het kan in ieder geval geen kwaad om eens financieel advies voor ondernemers in te winnen om te kijken of het interessant voor je is.
3. Maak gebruik van een boekhoudprogramma
Je kunt de boekhouding voor jezelf behoorlijk vereenvoudigen door gebruik te maken van een boekhoudprogramma. De Belastingdienst raadt dit ook aan! Omdat een boekhoudprogramma bepaalde zaken voor je uit handen neemt, bespaar je tijd en verklein je de kans dat je fouten maakt.
De meeste boekhoudprogramma’s hebben veel handige functionaliteiten, zoals voor het maken van facturen, het doen van je btw-aangifte en het registreren van je uren. Afhankelijk van de tool die je kiest, kunnen er nog bepaalde extra’s in
zitten.
4. Zorg dat je je administratie goed bewaart
Wist je dat je je administratie 7 jaar moet bewaren voor de Belastingdienst? Dit ben je verplicht als ondernemer. Het gaat onder andere om je kasadministratie, facturen, bankafschriften, contracten, correspondentie, controleberekeningen en agenda’s. Alle
gegevens over je onderneming die je vastlegt op papier of in digitale vorm behoren tot je administratie.
Zorg voor een overzichtelijk systeem, waarbij je eventuele documenten altijd eenvoudig terug kunt zoeken. Het is ook zeker niet onverstandig om je administratie eens in de tijd op te ruimen.
5. Houd zakelijke en privé financiën gescheiden
Zeker voor zzp’ers willen werk en privé nog wel eens door elkaar lopen. Niet alleen als het om tijd gaat, maar ook qua financiën. En dan is het wel heel makkelijk om het overzicht kwijt te raken. Probeer dit dus zo veel mogelijk gescheiden te houden. Een simpele manier om dit te doen, is door een zakelijke rekening te openen. Je ziet zo in één oogopslag wat er binnenkomt en uitgaat. Dat hoeft niet duur te zijn; er zijn zelfs gratis zakelijke rekeningen.
6. Zet voldoende opzij voor de belasting
Waar het vaak misgaat bij zzp’ers, is dat ze niet genoeg geld opzij hebben gezet voor hun jaarlijkse belastingaanslag. Zorg dat je voldoende reserveert voor de inkomstenbelasting en de btw, zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan. Je kunt beter te veel dan te weinig opzij zetten.
Photo by Tyler Franta on Unsplash.