Wat je in 2013 niet meer moet doen
Kijk, dit moet je anno 2013 gewoon niet meer doen. Hard roepen dat je geweldige openingsaanbiedingen hebt, terwijl het eigenlijk dus reguliere aanbiedingen betreft. Okee, niemand zal er echt een halszaak van maken dat de luiers nu in de aanbieding zijn. Maar ik vind het een principekwestie: ik vind dat mensen niet moet bedonderen. Dat je dus niet mag roepen dat het openingsaanbiedingen zijn, als dat niet echt zo is. Dat roept bij mij namelijk het gevoel op dat ik ook op andere vlakken bedonderd word. En daar houd ik niet zo van als consument. Dus zal ik – als ik dit gevoel vaker krijg – op termijn mijn boodschappen liever ergens anders doen.
Meer goodwill, meer omzet
Nog veel belangrijker: ik denk dat het Kruidvat het veel beter aan had kunnen pakken. Dat ze veel meer mensen naar de nieuwe winkel had getrokken, als ze WEL een goed stel openingsaanbiedingen had gedaan. Dat wakkert de nieuwsgierigheid naar de winkel aan en geeft mensen een extra reden om nu meteen dat ritje naar de stad te maken. Dan hadden ze gezien dat het ‘O, zo’n mooie winkel’ was geworden en dat had het merk weer wat hoger op de sympathie-ladder kunnen brengen. Geeft toch net een ander, fijner gevoel. En –niet onbelangrijk - meer omzet!
Ik vind dat je communicatie transparant en authentiek moet inzetten: Zeggen wat je belooft. Beloven wat je doet. Communicatie is er niet om klanten te misleiden. Maar om te bedienen en informeren. Het is 2013. Het is tijd voor authentieke communicatie!