Of je nu net voor jezelf bent begonnen of al een tijdje meedraait als zzp’er, marketing en reclame maken zijn voor veel zzp'ers een noodzakelijk kwaad. Veel zzp’ers vinden het lastig om nieuwe klanten te benaderen. Toch is het nodig om je business draaiende te houden. Hoe je als zzp'er het beste reclame kunt maken, lees je hier
Wat is marketing en wat heb je eraan?
Marketing is een verzamelnaam voor alle activiteiten die te maken hebben jezelf onder de aandacht te brengen bij je doelgroepen en met hen in contact te komen. Door aan marketing te doen weet je doelgroep welke boodschap je uitdraagt. Met reclame kun je je doelgroep een interessant aanbod doen.
Zichtbaar zijn
Om reclame te kunnen maken moet je zichtbaar zijn. Zowel online als offline. Het is belangrijk om goed te weten wat je kwaliteiten zijn en wat jou onderscheidt van de rest. Maak een plan waarin je je doelen en kernwaarden opschrijft. Deze draag je uit naar buiten via je marketingactiviteiten. Kies de kanalen die bij je passen en zorg ervoor dat je zichtbaar bent. Er zijn allerlei manieren om zichtbaar te worden, dit kan online maar vergeet ook de offline mogelijkheden niet.
Mond-tot-mond reclame
Je bestaande klanten zijn in de meeste gevallen je beste ambassadeurs. Zijn zij tevreden over je dan, dan zullen ze hierover praten en je aanbevelen bij anderen. Via bestaande relaties kun je ook nieuwe klanten ontmoeten. Maak zoveel mogelijk gebruik van je netwerk en vraag tevreden klanten om je aan te bevelen bij anderen.
Beurzen
Beurzen zijn een van de offline mogelijkheden die je kunt benutten om jezelf meer zichtbaarheid te geven. Je kunt een beurs binnen je vakgebied bezoeken en zo in contact komen met je netwerk. Je kunt ook zelf beursstand huren. Heb je zelf een beursstand, maar dan gebruik van stoepborden waarop je je aanbod afdrukt. Dit levert interesse op, waardoor je meer aanloop krijgt. Daarnaast krijg je meer naamsbekendheid, omdat iedereen die langsloopt je bord ziet, expofit is een expert op het gebied van beursmaterialen.
Website
Ook als zzp’er is een website belangrijk. Het is immers het visitekaartje van je bedrijf. Denk er wel goed over na voor wie je de website maakt en wat je ermee wil bereiken. Maak je je website alleen om jezelf te presenteren of ga je ook werken aan je online zichtbaarheid door blogposts te schrijven en deze te delen op social media?
Public relations
Heb je een unieke werkwijze of werk je met nieuwe innovatieve producten dan kan het zeer effectief zijn om de pers te benaderen. Veel journalisten hebben behoefte aan nieuws over innovatie. Zorg er wel voor dat het onderwerp waar je mee komt echte nieuwswaarde heeft.
Social media
Zichtbaar zijn op social media is belangrijk voor zzp’ers. Voor de meeste zzp’ers is LinkedIn waarschijnlijk hun favoriete social media kanaal. Via LinkedIn kun je makkelijk in contact komen met potentiële opdrachtgevers. Zoek je een nieuwe opdracht, dan kan in veel gevallen een korte oproep al volstaan. Ook Instagram is voor veel zzp'ers een interessant kanaal, maar het ligt er wel aan in welke branche je je bevindt. Belangrijk is bij social media dat je kiest voor het social media kanaal waar je doelgroep zich bevindt en wat bij je past.
Adverteren
Als zzp’er kun je er ook voor kiezen om te adverteren. Dit kun je online doen via advertenties op Google of via advertenties op social media. Ook hier geldt weer dat je goed moet nadenken over wat je wil bereiken met je advertenties en dat je voor een kanaal kiest waar je doelgroep zich bevindt.