Slechte verzekeringen, die bestaan toch niet in Nederland? Wij worden als consument toch beschermd door de AFM? Zeker als het gaat om ingewikkelde financiële producten, zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Dit is inderdaad de bedoeling. Helaas weten veel directe verzekeraars de mazen in de wet maar al te makkelijk te vinden. Het is eigenlijk heel simpel. Je noemt je verzekering gewoon anders. Noem het geen AOV, maar een ‘verzekering tegen ernstige ziekten’. Zo zetten zij de AFM eenvoudig buiten spel.
Beleggingsfraude
Het is een werkwijze die ons sterk doet denken aan een van de grootste beleggingsschandalen uit de Nederlandse geschiedenis: Palm Invest. Met een aantal slimme trucs wisten de heren Danny Klomp en Remco Voortman de regels van de AFM te omzeilen.
Net als Palm Invest weten de aanbieders van directe arbeidsongeschiktheidsverzekeringen met een enorm marketingbudget een groot publiek te bereiken. ‘Verzekeren is een eitje,’ is de boodschap. ‘Betaal niet voor nutteloos advies.’ En vervolgens geven ze met zelf opgezette vergelijkingssites een totaal verkeerde voorstelling van zaken. Belangrijke concurrenten worden niet genoemd en appels worden met peren vergeleken. Zo blijken directe verzekeraars directe misleiders.
Nutteloze verzekering
Helaas blijkt uit onderzoek van diezelfde AFM dat veel problemen in de markt ontstaan door snelle verkoop van eenvoudige, sterk uitgeklede AOV’s. De verzekeringen zijn nutteloos, omdat ze zelden uitkeren. En de kritische consument? Die blijkt vaak niet in staat om dit te doorzien.
Samen met diverse kwalitatieve advieskantoren, verbazen wij ons telkens weer over het gebrek aan moraliteit en zelf zuiverend vermogen onder bestuurders bij verzekeraars. Ook verbazen wij ons over de rol van het Verbond van Verzekeraars, die met open ogen en onder de lobby van een aantal grote verzekeraars de volgende woekerpolis affaire over zich afroepen.
De verzekeraars maakt het niet zoveel uit. Die doen alles toch keurig volgens de regels? Maar ondertussen maken zij goede marges over de rug van de niet-kritische consument cq zelfstandige. Wat dat betreft hebben zij weinig geleerd van de ‘woekerpolis affaire op pensioen’.
Nieuw soort bestuurders
Wellicht wordt het tijd voor een nieuw soort bestuurder. Een soort bestuurder die binnen de professionele advieskantoren al meer regel is dan uitzondering. Een bestuurder die daadwerkelijk tegen zijn organisatie durft te zeggen: ‘Klantbelang staat voorop. Slechte verzekeringen voeren wij niet meer en wij stoppen ook met het misleiden van de consument.’
Helaas is het pluche te comfortabel. Bestuurders durven hun organisatie niet aan te passen, waardoor de omslag lang zal duren. Laten we hopen dat er ondertussen niet te veel slachtoffers zullen vallen.
AovXL is onderdeel van Kendall Mason