TIP Zet je twijfels op papier
Twijfel kan heel zinvol en nuttig zijn. Gebruik je twijfels om je keuzes vanuit een ander perspectief te zien en aan te scherpen. Wuif ze niet weg, maar ga er eens goed voor zitten. Zet ze op papier. Maak twijfels concreet en objectief. Ontleed ze en zoek oplossingen, zodat je vol vertrouwen verder kunt.
TIP Vergaar kennis en ervaring
Heb je bijvoorbeeld het idee dat je kennis en ervaring over het onderwerp mist om de juiste keuzes te maken? Zorg ervoor dat je kennis verzamelt. Dat kan op allerlei manieren:
- Internet is een enorme bron aan informatie. Veel vakliteratuur, stappenplannen en plannen van aanpak zijn hier te vinden over allerhande onderwerpen.
- Doe mee aan een (gratis) webinar of volg een workshop op je kennis op te vijzelen.
- Vind een collega/sparringpartner/collega-ondernemer die wel beschikt over de benodigde kennis en ga een samenwerkingsverband aan.
- Schakel een professioneel adviseur in. Een goede communicatieadviseur bijvoorbeeld, die je online kan coachen.
TIP Vraag je doelgroep
Heb je een goed idee, maar weet je niet of je doelgroep op jouw nieuwe aanbod zit te wachten? Zoek het uit. Vraag je huidige klanten. Neem contact met ze op, deel je plannen en vraag naar hun behoeften.
- Doe een steekproef-onderzoekje (via social media) om behoeften van een wat bredere doelgroep in kaart te brengen.
- Zoek een samenwerkingspartner met wie desgewenst je je aanbod kunt optimaliseren en via een breder netwerk kunt wegzetten.
TIP Onderzoek je veronderstellingen
Vaak liggen er bepaalde veronderstellingen aan je twijfels ten grondslag, die niet per definitie hoeven te kloppen. Neem bijvoorbeeld eens een veronderstelling als ‘dit lukt me nooit’. Grootste plannen brengen vaak wat onzekerheid met zich mee. Maar betekent dat dat je ze niet uit zou moeten voeren? Volgens mij alleen een teken dat je goed moet nadenken hoe je dit het beste aan kunt pakken. Misschien is het slechts een gevoel dat dit project te groot is om alleen van de grond te trekken. Een geschikte zakenpartner is dan bijvoorbeeld een goede oplossing.
Wat je onderliggende veronderstellingen en gedachten ook mogen zijn, het is in ieder geval belangrijk er inzicht in te hebben. Ze werken namelijk (onbewust) door, ook in je communicatie. Het heeft dus indirect zijn uitwerking op je succes.
Na twijfel komt zonneschijn
Als je al je twijfels hebt onderzocht, kom je misschien tot de conclusie dat je op de goede weg zit. Da’s fijn. Als niet, dan is het toch slimmer om nu een andere weg in te slaan dan die weg te volgen, die over een half jaar ineens doodlopend blijkt te zijn? Scheelt een heleboel kostbare tijd en energie. De moeite voor wat ‘twijfel-’onderzoek waard, lijkt me.