“Ik heb ff wat teksten nodig voor mijn website. Lekker kort. Want niemand leest toch.”
Zo komen klanten vaak bij mij binnen: met de wens om ‘korte’ webteksten door mij te laten schrijven. En dan zeg ik:
“Daar ga jij helemaal niet over. En ik ook niet, overigens.”
Het aantal woorden van je webtekst is totaal onbelangrijk
Of je webteksten gelezen worden? Dat hangt absoluut niet af van de lengte. Er bestaat absoluut geen universeel aantal woorden. Voor iedere tekst moet je je afvragen:
Staat alles erin om mijn bezoeker te overtuigen actie te ondernemen?
- Beantwoord je (al) zijn vragen?
- Bevat je verhaal sterke argumenten?
- Zijn je argumenten sterk (genoeg) onderbouwd?
Oftewel: relevantie. Dáár hangt de lengte van je webteksten vanaf. Dát bepaalt of je tekst gelezen wordt. En of de tekst dan 50 of 5.000 woorden telt maakt geen mieter uit.
Niet hoeveel, maar wat en hóe
Naast het wat (relevantie) is het hoe van levensbelang: de leesbaarheid (stijl) van je webteksten. De lengte van je zinnen en alinea’s. De tone of voice. Etc.
Zorg dat iedere zin aanzet tot verder lezen en/of scrollen. Trek je bezoeker door de pagina heen, en leid ‘m gewillig naar de call to action. Dáár moet het om draaien bij webteksten. Niet om het aantal woorden.
Minimaal 300 woorden voor Google?
Dat zeggen ze als het over Google gaat: dat je tekst minimaal 300 woorden moet tellen om een beetje vindbaar te zijn. Om geïndexeerd te worden. Kortom: om serieus genomen te worden door Google.
Deze mythe is glorieus doorgeprikt door 000.nl. Want Google? Die heeft maar 1 missie: ‘het best mogelijke antwoord op iedere zoekvraag geven’. En dat is precies wat jij moet doen:
Onderzoek de vraag van je potentiële klant. Achterhaal wat ‘ie wil en moet weten over je product of dienst om overtuigd te raken. Verpak dat in ‘het best mogelijke antwoord’. En klaar is je webtekst!