Enthousiast ontvangt ze ons en begint hele verhalen te vertellen. Over de manege, de paarden, de zadelkamer en het belang van veiligheid voor mijn twee dochters, die met de tong op de knietjes naar de paarden blijven staren.
Ik ga er vanuit dat ik hier te maken heb met de eigenaresse van het geheel, gezien het feit dat ze zoveel weet te vertellen. En door die trui natuurlijk… Maar haar verhalen klinken allemaal zo fantastisch en fijn dat ik merk dat er bij mezelf enige scepsis ontstaat. Ik krijg het idee dat het allemaal wel erg rooskleurig wordt voorgesteld. Dat wringt een beetje en mijn aandacht verslapt. Maar dan ineens vertelt de vrouw een verhaal over de eigenaresse zelf. Wat schetst mijn verbazing: we hebben te maken met een enthousiaste moeder, die haar twee kinderen hier zeven jaar geleden op les heeft gedaan en daarna zelf met het “paardrij-virus is besmet”.
Mijn dochters mogen vervolgens rijden op een pony en worden hierbij begeleid door twee enthousiaste meiden, die zelf ook les krijgen op de manage. Ze houden mijn dochters goed in de gaten houden, dus dat verhaal over veiligheid klopt in ieder geval. Als laatste worden nog op sleeptouw genomen door een kleine wijsneus van een jaar of 9, die hier zo kind aan huis is dat het lijkt alsof zij de eigenaresse zelf is. Mijn dochters helemaal vol van de paarden, ik vol van een goed verhaal, verlaten we opgetogen de manage. Drie keer raden naar welke manage ik mijn kinderen straks zal gaan brengen…
Moraal van dit verhaal
Jouw beste verhaal vertelt een ander! Zorg ervoor dat je klanten enthousiast zijn. Dat begint bij een fantastisch product of dienst en uitstekende service. Maar vergeet niet: geef je klanten een geschikt podium om hun verhaal te vertellen! Zoals deze eigenaresse, die haar open dag voor een groot deel overliet aan haar enthousiaste leden. Dat vergt vertrouwen, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug!
De volgende keer in dit blog: communicatie als ‘vlotte babbel’.