Het aantal startups en zzp’ers neemt al jaren structureel toe. Steeds meer partijen proberen hierop in te spelen en daar kun je als ondernemer je voordeel mee doen. Zo ook bij het huren van een kantoorruimte. Het is begrijpelijk dat veel mensen hier niet direct een beeld bij hebben, maar de kansen die hier liggen kunnen essentieel zijn voor het succes van je organisatie. In deze blog lees je meer over hoe je meer uit je werkplek of kantoor kunt halen.
Ontwikkelingen in de kantorenmarkt
De kantorenmarkt is de afgelopen jaren in een stroomversnelling van ontwikkelingen geraakt. Door de veranderende vraag naar kantoorruimte en het groeiende aantal kleine bedrijven en zzp’ers moesten aanbieders van kantoorruimte zich aanpassen. Deze ontwikkelingen waren het eerst merkbaar bij , maar zijn nu verspreid over heel Nederland en onder andere zichtbaar bij kantooruimtes in Amsterdam of Rotterdam.
De saaie grijze kantoren met systeemplafonds? Die zijn verleden tijd en kantoren worden compleet aangepast op de wensen van deze tijd. De verandering in de markt wordt versterkt door partijen als WeWork, Spaces, HNK en Merin, die met hun kantoorconcepten een aangename werkomgeving bieden die in alle voorzieningen en services voorziet. Bovendien zien deze kantoorconcepten er bijzonder goed uit, waardoor ondernemers en werknemers met meer plezier naar hun kantoor gaan. Met name de coworking spaces, waar veel ondernemers in een grote ruimte werken zijn ideaal voor zzp’ers. Je kunt hier flexibel werkplekken huren en gebruikmaken van alle voorzieningen en services.
Werken met ondernemers binnen hetzelfde vakgebied
In de coworking spaces kom je bijna gegarandeerd mensen tegen die werkzaam zijn in dezelfde branche. Hoewel het goed is om zelfstandig te zijn, is het handig om gelijkgestemden in de buurt te hebben die kunnen assisteren wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld als er een ingewikkelde issue optreedt of er een grote klant is die zoveel werk heeft dat het te veel is voor één persoon. Dit werkt twee kanten op en kan dus ook werk opleveren. Het is daarom altijd handig een goed netwerk van mensen te hebben die in dezelfde branche actief zijn, want samen sta je sterker. Aristoteles zei het al:
"The whole is more than the sum of its parts"
Ontmoet ondernemers van grotere bedrijven en zzp'ers
Naast zzp’ers uit hetzelfde vakgebied zijn er in de coworking spaces ondernemers uit diverse andere vakgebieden te vinden. Naast goede netwerk contacten zijn dit natuurlijk ook potentiële opdrachtgevers. Het is daarom goed om veel nieuwe contacten op te doen. Dit kan in gezamenlijke ruimtes, bij de lunch en in koffiecorners. Bovendien worden er in deze nieuwe stijl kantoren ook veel evenementen georganiseerd waar je actief aan deel kunt nemen.
Organiseer een evenement
Het is vaak ook mogelijk om zelf activiteiten te organiseren en op die manier nieuwe contacten op te doen. Deze nieuwe contacten kunnen zelf opdrachtgevers of samenwerkingspartners worden, maar het is ook goed mogelijk dat zij een soort ambassadeur worden voor jouw bedrijf. Bijvoorbeeld wanneer ze een mede-ondernemer tegenkomen die toevallig op zoek is naar jouw diensten of producten. Er zijn diverse voorbeelden van interessante evenementen, hieronder volgen er drie:
1. Borrel
Een borrel is eenvoudig te organiseren en kun je vaak uitvoeren met behulp van de kantoorruimte aanbieder. Dit is een laagdrempelige manier om nieuwe contacten op te doen ter uitbreiding van je netwerk.
2. Workshop
Het is vaak ook mogelijk om een workshop te organiseren in het kantoor. De financiële investering is dan lager dan bij een borrel, er gaat echter wel meer in tijd inzitten. Een workshop is de ideale gelegenheid om je kennis en diensten/producten onder de aandacht te brengen.
3. Lunch
Een andere manier om meer onder de aandacht te komen is een lunch faciliteren voor andere ondernemers in het pand. Bijvoorbeeld als nieuwe huurder een kennismakingslunch met andere huurders. Dan weet iedereen binnen het kantoor je te vinden wanneer zij op jouw vakgebied een vraag of project hebben.
Promotie via de verhuurder
Er zijn ook mogelijkheden om via de verhuurder meer onder de aandacht te komen. Het is voor verhuurders namelijk belangrijk om jou als klant tevreden te houden en als je meer business uit de werkomgeving kunt halen is de kans op een vertrek vele malen kleiner. Zoek daarom regelmatig contact met de verhuurder en probeer de verschillende mogelijkheden te achterhalen.
1. Mond tot mond
Door regelmatig contact te hebben met verhuurders of locatiemanagers, weten zij precies wat jouw expertise is. Een goede verhuurder doet zelf ook regelmatig een ronde door het kantoorgebouw. Met name om te kijken wat er speelt bij zijn huurders en of er nog zaken zijn die beter kunnen. Hierbij krijgen zij met enige regelmaat te horen welke ontwikkelingen er spelen bij de organisaties in het pand. Wanneer jouw expertise hierbij relevant is, zal de verhuurder niet twijfelen om dat kenbaar te maken.
2. Website
Tegenwoordig hebben alle verhuurders een website. Hier hebben is vaak ook ruimte voor hun huurders ingebouwd., meestal in de vorm van een bedrijfslogo met link. De link is goed voor de ranking in Google en het logo met bedrijfsnaam helpt andere huurders om bij jouw uit te komen. Op de website van de verhuurder is soms ook een blog of nieuwspagina te vinden, waar berichten geplaatst kunnen worden. Dat moet dan wel overlegd worden met de verhuurder.
3. Nieuwsbrief
Bijna ieder bedrijf heeft tegenwoordig een nieuwsbrief. Dat geldt ook voor verhuurders van kantoorruimte. Schroom daarom niet de verhuurder te benaderen om hierin opgenomen te mogen worden. De nieuwsbrief gaat naar alle huurders in het pand en naar een aantal zakenrelaties. Kortom, een eenvoudige manier om meer onder de aandacht te komen.
Tot slot
Zoals gezegd zijn er diverse mogelijkheden om een aangename werkruimte te combineren met het uitbreiden van je netwerk en het werven van klanten. Mis deze kans niet en profiteer van de beste werkplek voor je netwerk. Is het lastig om de meest geschikte locatie te vinden? Flexas.nl helpt je gratis en vrijblijvend bij de zoektocht naar kantoorruimte.