Het digitale tijdperk heeft ertoe geleid dat we steeds vaker online op zoek gaan naar producten en diensten. In 2023 deed maar liefst 8 op de 10 mensen online aankopen. Logisch, want online shoppen heeft allerlei voordelen. Je kunt bijvoorbeeld makkelijker aanbod en prijzen vergelijken en zien wat anderen van een bepaald product vinden.
Om ervoor te zorgen dat je als ondernemer – ook als ondernemer met een fysieke winkel – een rol van betekenis blijft spelen, is het belangrijk om online zichtbaar te zijn.
Organisch verkeer door middel van SEO
Een goede website vormt de basis van jouw online aanwezigheid. Zorg ervoor dat je website technisch goed in elkaar zit, snel laadt en gebruiksvriendelijk is.
Daarnaast speelt de content op je website een grote rol. Zorg voor relevante, unieke en goedgeschreven teksten met bijpassende afbeeldingen (en eventueel ook filmpjes), die echt waarde toevoegen voor een bezoeker.
Tenslotte is het belangrijk om autoriteit op te bouwen. Met kwalitatieve backlinks naar je website laat je aan Google zien dat jouw website betrouwbaar en waardevol is. Deze links kun je op verschillende manieren verkrijgen. Door andere website-eigenaren te vragen of ze een link naar jouw website willen plaatsen of door backlinks te kopen. Wil je daar meer over lezen? Hier vind je meer informatie over wat backlinks zijn.
Direct beter vindbaar met SEA
SEO kost tijd. Heb je die tijd niet of wil je snel resultaat behalen? Dan kun je er tegelijkertijd voor kiezen om betaald te adverteren. Deze manier van marketing noemen we SEA. Door te betalen aan zoekmachines kun je direct bovenaan in de zoekresultaten komen te staan.
Het voornaamste voordeel van betaald adverteren, is dat je meteen meer zichtbaarheid en verkeer naar je website trekt. Het voornaamste nadeel is dat wanneer je stopt met adverteren, die betaalde bezoekers weer zullen verdwijnen.
Lokale marketing
Als je een fysieke winkel hebt of je voornamelijk op een specifieke lokale markt richt, is lokale marketing essentieel. Zorg er daarom voor dat je vermeldingen, zoals die op Google Mijn Bedrijf, up-to-date en volledig zijn. Je kunt je bedrijf ook aanmelden bij (gratis) bedrijvengidsen, zoals Yelp en de Gouden Gids. Meestal krijg je op die sites ook gratis een link naar jouw website. Wil je nog een stapje verder gaan? Neem dan contact op met lokale nieuwssites met de vraag of ze een artikel willen publiceren over je bedrijf. Zo’n artikel draagt bij aan de bekendheid van jouw bedrijf. Met veel geluk plaatsen ze zelfs een backlink in het artikel!