Vergeet alles wat je denkt te weten over SEO. Door de betekenis die meestal toegekend wordt aan die 3 letters, loop je groot risico de plank flink mis te slaan bij het optimaliseren van je website.
De letters staan voor Search Engine Optimization. In de loop der jaren is dat gelijk komen te staan aan ‘hoger in Google komen’. Alsof dat het hoogste doel is, waarvoor alle middelen geheiligd zijn. Daar krijg je over-geoptimaliseerde teksten van, als deze:
Je kunt nu tegenwerpen: ‘Maar het werkt!’ Dat klopt: als hoog in Google scoren zijn hoogste doel is, heeft Pascal zijn doel bereikt. Een teleurstelling, eigenlijk; de zoekmachine doet er juist alles aan om ervoor te zorgen dat dit soort trucjes niet (meer) werken.
Maar of het nu werkt voor je Google-positie of niet: er is een veel hoger doel, dat wél de kern raakt van waar SEO om (zou moeten) draaien. Vanaf het ontstaan van Google had het bedrijf al een duidelijke missie:
“Alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.”
Ze hebben die missie ook weleens als volgt geformuleerd:
Een zo goed mogelijk antwoord geven op iedere zoekvraag.
Websites die in goede antwoorden voorzien, worden daarvoor beloond met de hoogste posities. Althans: dat is de theorie. In de praktijk, zo hebben we hierboven gezien, komt dat nog niet altijd uit de verf. Dáárom zijn veel ondernemers, zélfs ‘SEO-specialisten’, nog steeds bezig Google voor de gek te houden.
Stél dat je daarin slaagt en langs slinkse weg verover je een toppositie in Google: wat heb je aan veel organisch zoekverkeer als de inhoud van je website niet overtuigt? Als je geen goed of bevredigend antwoord geeft op de zoekvraag van je bezoekers? Als je niet aansluit bij hun beleving, behoeftes en problemen?
Precies: niets. Ze verlaten je website sneller dan ze ‘m gevonden hadden. Weg kans op een nieuwe klant.
Dus wat is de ware betekenis van SEO?
Je website zó inrichten dat die optimaal afgestemd is op (de vraag/verwachting/behoefte van) je bezoekers:
- Teksten
- Afbeeldingen
- Overige content (bijv. filmpjes)
- Ontwerp
- Navigatie
Alles moet kloppen. En ja: dat kost moeite. Misschien meer moeite dan Google voor de gek te houden. Maar de opbrengsten zijn zó veel hoger. Zowel je bezoekers als Google zullen je ervoor belonen.
Je website dient de bezoeker. NIET Google, vindt ook Google!
Succes met je SEO. :-)
P.S.: SEO is dus ook niet ’dood’ of ‘zinloos’, zoals vaak wel beweerd wordt. SEO leeft juist als nooit tevoren wanneer we ons allemaal bezighouden met het creëren van waardevolle inhoud voor onze websites en blogs.