Heb jij sinds kort een eigen webshop of ben je van plan er op korte termijn één te beginnen? Eén van de grootste uitdagingen in het runnen van je eigen webshop is misschien wel het verzenden van je pakketjes. Zeker als je net begonnen bent en wellicht nog geen personeel hebt, is dit een uitdaging. Hoe pak je dit het slimst aan? In dit artikel vertellen we je er alles over.
Verpakkingen
Allereerst is het een uitdaging om je pakketjes te verpakken. Bestel een paar vouwdozen en laat deze eventueel bedrukken met het logo van jouw onderneming, zodat je klanten een mooi pakketje krijgen via de post. Dat oogt professioneel. Heeft jouw webshop nog geen mooi logo of een mooie huisstijl? Dan is het zaak om daar zo snel mogelijk werk van te maken, bij voorkeur met een professionele vormgever. Investeer daarnaast in bubbeltjesplastic of piepschuim, zodat al jouw producten veilig verstuurd kunnen worden. Ga voor sterke tape met een roller, zodat je je pakketjes zo netjes mogelijk kunt inpakken. Voeg in het pakketje eventueel een flyer toe met een promocode of informatie over de producten.
Verzendmethode
Wanneer je net begonnen bent met je webshop, zul je de pakketjes nog gewoon handmatig op de post doen. Waarschijnlijk run jij je webwinkel op dat punt nog vanuit huis en is dat ook de plek waar de pakketjes worden ingepakt. Deze moet je zelf afleveren bij een postkantoor, dus een busje of auto met grote achterbak is wel een vereiste. Er zijn verschillende postorderbedrijven in Nederland waar je gebruik van kunt maken. Wanneer je onderneming groeit en je grote hoeveelheden bestellingen de deur uit gaat sturen, kun je op termijn een deal sluiten met een bedrijf als PostNL, UPS of DHL, die de pakketjes dan komen ophalen bij het sorteerpunt van jouw webwinkel.
Levertijd
Grote webwinkels hebben vaak een enorm snelle levertijd van hun pakketjes. Heel veel websites bieden een: vandaag besteld, morgen in huis. Uiteraard is het niet helemaal realistisch om je klanten dit te beloven wanneer jij in je eentje vanuit huis de pakketjes inpakt, omdat je webshop wellicht iets is wat je er naast doet en je kan niet bezig blijven met het wegbrengen van pakketjes naar het postorderbedrijf. Geef dus een realistische indicatie van de levertijd. Mensen zijn best bereid om een dag of vijf op hun pakketje te wachten. Naarmate jouw onderneming groeit, kun je langzaamaan meer processen gaan automatiseren en personeel in dienst nemen die jou helpen met verzenden van je pakketjes op een gestructureerde manier. Tot die tijd is het belangrijk om er een strakke planning op na te houden en een professionele houding aan te nemen.