Met de start van je eigen bedrijf ben jij zojuist in de overtreffende trap van economisch onafhankelijk geschoten. Knoop deze slogan dan ook goed in je oren, want als startende zzp’er sta je voor een gelijke uitdaging als de meisjes toen. Want alleen de ondernemer die voorbereid is op succes, zal later kunnen profiteren van zijn inspanningen in deze cruciale opstartfase. Want:
- Hoe zorg je er als startende zzp’er voor een mooi maandelijks inkomen?
- Hoe creëer je voor jezelf een eerlijke kans, tussen alle anderen?
Hiervoor dien je je bedrijf sterk in de markt te zetten. Dit doe je van binnenuit door een georganiseerde back-office en naar buiten toe met een ijzersterke marketing. Howto? Met onderstaand 4-stappenplan verzeker jij jezelf van een kickstart.
4-stappenplan voor een vliegende start
1. Een professionele uitstraling
Zorg bij de start van je bedrijf direct voor een professionele uitstraling. Heel belangrijk, ook al is je bedrijf wellicht nog klein en werk je bijvoorbeeld vanuit huis. Want juist dan kan je door je uitstraling groter en gevestigder lijken, wat vertrouwen wekt bij je (potentiële) klanten. Sta ook eens stil bij je merkidentiteit: wat wil je uitstralen? Zorg voor een passende look, voor jezelf en je online media, zoals je LinkedIn-profiel en je website.
2. Een georganiseerde back-office
Kies een backoffice die bij je product, uitstraling en instelling past. Denk hierbij ook aan je groeiambities: past de tooling van je keuze straks ook nog bij je bedrijf? Kan het met je meegroeien? En, heel belangrijk, passen de diverse tools van je keuze bij elkaar? Door gebruik te maken van adviessites krijg je snel een overzicht over de prijzen en functionaliteiten van de aanbieders van de vele online tools.
Vergeet ook niet je digitale handtekening in te stellen voor nette uitgaande e-mails, en verstuur verzorgde facturen, waarop alle verplichte gegevens staan. Op de website van de Belastingdienst staat een overzicht van de verplichte gegevens. Online tools kunnen je hierin faciliteren, doordat de voorgeprogrammeerde invulvelden je in de juiste richting sturen.
3. Een professionele instelling
Als zzp’er ben je je eigen bedrijfsimago. Je hebt geen collega’s om je hachje te redden of een gevestigde bedrijfsnaam om je achter te verschuilen. Zeker in de startfase is ondernemen hard werken. En ook al kan het een flinke klus zijn om al je afspraken na te komen, dit is wel de manier om je klanten aan je te binden. Ook als dit betekent dat je ’s avonds of in het weekend nog aan de bak moet. Geef meer dan je krijgt en later zal dit zich terugbetalen (that’s the spirit!)
4. Een winstgevend product
Vaak ben je zelf zo thuis in je vak, dat je je diensten en meerwaarde hierin als vanzelfsprekend beschouwt. Door jouw aanbod te vergelijken met het aanbod op de website van bijvoorbeeld wat grotere bedrijven in jouw branche, krijg je inzicht wat jouw diensten waard zijn. Hier kan je ook gelijk inspiratie opdoen voor benamingen voor jouw diensten in de vorm van producten. Zo kun je je klanten een heel gericht aanbod doen en kun je jezelf sterker profileren in de markt.
* Is de slogan wel herkenbaar voor je, maar ben je een slimme knul? Knoop bovenstaand 4-stappenplan dan in je oren, want deze slimme meiden zouden nog wel eens je grootste concurrenten kunnen worden! Uit cijfers van het CBS blijkt dat in 2011 52% van de vrouwen ‘economisch zelfstandig’ was, tegenover 83% van de mannen (bron: Wikipedia). Hoe deze verhouding erin 2020 uitziet? Dat laten we aan jullie ondernemersdrive over!
Software zoeken?
Hier vind je een selectie van de beste boekhoudprogramma's voor zzp'ers.