Communicatie anno 2014
Communicatie wordt nog te vaak gezien als een vlotte babbel. Terwijl het anno 2014 zoveel meer inhoudt! De kern van de zaak weten te pakken. Helder voor ogen hebben wat de essentie is van je product of dienst. Keuzes durven maken om focus aan te brengen in je dienstverlening door alleen die zaken aan te bieden die aansluiten bij die kern. Consistent bouwen aan je merk door je positionering helder en duidelijk vorm te geven: in woord, in beeld en -jawel!- in gedrag. De beste communicatie is nog altijd het gedrag van de mensen in je organisatie. Het laten zien dat je klantgericht bent is heel iets anders dat het in koeienletters op je website zetten.
‘Gezellig café’
Het doet me altijd denken aan een café in mijn studentenstad Enschede, waar heel groot op het raam stond: ‘Gezellig café’. Dat zijn nou van die dingen die je in mijn ogen niet heel hard moet roepen. Zorg ervoor dat je er alles aan doet om er een ‘gezellig café’ van te maken: goede muziek, aardige bediening, lekkere stoelen en misschien een goede leestafel (alhoewel ik daar tijdens mijn studententijd niet echt behoefte aan had). En of het dan ‘gezellig’ is, dat is aan je klanten. Zeker in deze tijd waar iedereen beschikt over kanalen als Facebook en Twitter kunnen organisaties zich loze beloften niet meer permitteren. Omdat daar over gepraat zal worden en het afbreukrisico te groot is geworden. Want voor je het weet, is het gedaan met een merkwaarde als betrouwbaarheid of klantgerichtheid, die je zo zorgvuldig in je ivoren toren hebt geformuleerd.
Maak waar wat je vertelt
Een van de belangrijkste rol van een goede communicatieadviseur in 2014 is continue afstemming tussen wat je communiceert en wat de organisatie waarmaakt. Zeg maar een soort ‘morele politieagent’, die ervoor zorgt dat de mensen in de organisatie waarmaken wat er wordt beloofd. Een adviseur die intern op de stoel van de klant gaat zitten, zijn oor overal te luisteren legt en inzicht heeft in gesprekken over je merk op social media. Die al deze informatie gebruikt en koppelt aan de manier waarop je je organisatie het beste kunt neerzetten. En dat vervolgens vertaalt naar een goed verhaal, niet te verwarren dus met een vlotte babbel!