Heb jij een eigen webshop en bereik je hiermee niet de gewenste resultaten? Denk dan eens aan het samenwerken met andere winkelplatformen. Tegenwoordig gebruikt immers iedereen een platform, zo heb je Netflix om tv te kijken, Thuisbezorgd om eten te bestellen, Uber om een taxi te bestellen en Spotify om muziek te luisteren. Deze zogenoemde 'platformeconomie' wordt steeds belangrijker. Ook jij kunt hierop inspelen. Want wist je dat je als zzp'er ook bij grotere platformen terecht kunt om jouw diensten of producten aan te bieden? Een voorbeeld hiervan is bol.com, ook jij kunt hier jouw artikelen verkopen.
9 miljoen klanten
Samenwerken met zo'n gevestigd bedrijf heeft voor jou als zzp’er namelijk grote voordelen. Om bij het voorbeeld van bol.com te blijven: de webwinkel heeft ruim 9 miljoen klanten en behoort tot één van de meest bezochte websites van Nederland en België. Je bereikt een groot publiek met jouw producten.
Hoogste zoekresultaten
Is het je wel eens opgevallen dat bol.com vaak bovenaan in de zoekresultaten van Google Shopping komt als je zoekt naar een bepaald product? Ook jouw artikel kan daar tussen staan. Online marketing en SEO wordt wanneer je samenwerkt namelijk door bol.com voor je uit handen genomen.
Om nog twee andere voordelen te noemen:
- Een account aanmaken en je producten online zetten is gratis. Je betaalt pas als je daadwerkelijk iets verkoopt;
- Je kunt ook de logistieke processen uitbesteden. Dan worden onder andere opslag, (retour)verzending en klantenservice voor je geregeld. Bovendien profiteren klanten van de last mile mogelijkheden van de webwinkel, en dat is in het geval van bol.com bijvoorbeeld: ‘voor 23:59 besteld, de volgende dag in huis’. En daarnaast doe je je voordeel met zondaglevering, avondlevering en het gebruik van afhaalpunten.
Bedenk echter ook dat er niet alleen maar voordelen zitten aan het verkopen van je producten via een online winkelplatform.
- Je betaalt weliswaar niets om je producten aan te bieden, maar draagt wel een bemiddelingsbijdrage af wanneer je iets verkoopt. Dit bestaat per verkocht artikel uit een vast bedrag plus een percentage van de verkoopprijs. De marge is afhankelijk van jouw productcategorie;
- Er gelden ook servicenormen om aan te voldoen. Al zorgt dat wel weer voor een hogere klanttevredenheid.
Hoe werkt het?
Om succesvol te kunnen verkopen via bol.com is het goed om je te realiseren dat vooral een uniek assortiment - dat nog niet wordt verkocht - of artikelen met een scherpe prijs of snelle levertijd aantrekkelijk is voor de klant. je kunt je aanbod zo onderscheiden en relevant zijn voor de consument. Houd hierbij rekening met een aantal voorwaarden dat geldt om te kunnen verkopen via bol.com.
Denk er bijvoorbeeld aan dat je artikelen ook passen binnen de productcategorieën van de webwinkel en dat je producten een EAN of ISBN nodig hebben. Ook vergroten je verkoopkansen wanneer je snel kunt leveren, jouw klanten hun producten retour kunnen zenden en dat je binnen 24 uur reageert op vragen van je klanten. Door hieraan te voldoen, houden zowel bol.com als jijzelf de kwaliteit hoog. Meer weten? Hier lees je meer over verkopen via bol.com.
Het kan kortom zeker de moeite waard zijn om je eens te verdiepen in de mogelijkheden van verkopen via winkelplatformen. Vragen of opmerkingen over deze blog? Neem dan contact op via onderstaand contactformulier of kijk eens op bol.com/zakelijkverkopen.