• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Eenvoudig zoekwoorden bepalen met Google suggesties

Stel: jij en ik starten een webwinkel in perforators. We willen weten hoe we onze webwinkel moeten inrichten, zodat klanten (direct) vinden wat ze zoeken. En vooral: dat klanten ons zo veel mogelijk vinden via Google.
Wat moeten we dus doen? Juist: zoekwoorden bepalen. Sluit zo veel mogelijk aan bij het zoekgedrag van je potentiële klanten, en je verkoopkansen schieten door het plafond.

Stel: jij en ik starten een webwinkel in perforators. We willen weten hoe we onze webwinkel moeten inrichten, zodat klanten (direct) vinden wat ze zoeken. En vooral: dat klanten ons zo veel mogelijk vinden via Google.
Wat moeten we dus doen? Juist: zoekwoorden bepalen. Sluit zo veel mogelijk aan bij het zoekgedrag van je potentiële klanten, en je verkoopkansen schieten door het plafond.

In dit artikel laat ik je zien hoe je eenvoudig zoekwoorden kunt bepalen met Google suggesties. Dit is de absolute basis voor iedereen die zoekwoordenonderzoek wil gaan doen.

Goed. We verkopen dus perforators.

Stap 1: Open Google.nl
Of gebruik natuurlijk gewoon de adresbalk van je browser als Google je standaardbrowser is.

Stap 2: Vul ‘perforator’ in in de zoekbalk (en sluit af met een spatie)
Zónder op enter te drukken of op ‘Google zoeken’ te klikken!

Natuurlijk, je had het al verwacht: Google doet suggesties voor je zoekopdracht. Altijd maximaal 4. In dit geval 2-, 4- en 23-gaats en ‘hema’.
Google verzint die suggesties niet zelf. Waar we naar kijken is het 1-op-1 zoekgedrag van onze doelgroep: ze zijn vaak op zoek naar perforators met een specifiek aantal gaatjes. Google liegt niet.

Conclusie: we moeten onze webwinkel (onder andere) indelen in op de categorie ‘gaats’.
Maar we willen natuurlijk wel wat meer suggesties genereren….

Stap 3: Experimenteer met letters
Steeds als je iets toevoegt aan je zoekopdracht, geeft Google nieuwe suggesties. ‘perforator a’ geeft alweer nieuwe inzichten:


Voor ons zijn vooral de zoektermen ‘perforator a4’ en ‘perforator a5’ van belang; een nieuwe categorie in onze webshop. De inrichting van onze online winkel krijg zo al aardig vorm, na slechts 3 eenvoudige stappen!

We hoeven niets zelf te verzinnen
Onze doelgroep vertelt ons via het medium Google wat ze zoeken, wat ze willen. En geloof me: dit is nog maar de basis van een zoekwoordenonderzoek. We kunnen nog veel, véél verder gaan.

Onderschat vanaf nu nóóit meer de kracht van een zoekwoordenonderzoek en SEO…

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Arjan Jonker

Arjan Jonker

Arjan Jonker studeerde in 2006 af aan de Universiteit van Amsterdam. Nederlandse taal & cultuur was zijn studie, Moderne Letterkunde zijn major en Tekst & Communicatie zijn minor. Die route bleek uiteindelijk te leiden naar het zelfstandige tekstschrijverschap. Nooit gedacht, maar hij is blij dat het zo is gelopen. Tegenwoordig is hij online copywriter. Hij helpt ondernemers hun webteksten ingrijpend te verbeteren.

Volg Arjan op Twitter via @arjan_jonker of bezoek zijn website: waardevollewebteksten.nl.