Dit is een veelgebruikt gezegde in Brabant. Ik gebruik het dagelijks omdat veel mensen, ook zelfstandigen, geloven in hun eigen “onderbuik” gevoel en in hun eigen krachten. Een zelfstandig ondernemer is een specialist met een bepaalde kracht, iemand die zijn beroep heeft gemaakt van waar hij of zij goed in is.
Daarnaast zijn er ook veel mensen die vinden dat ze in alles goed moeten zijn. Dit is natuurlijk voor niemand weggelegd en ik snap dan ook niet waarom je dit zou willen nastreven. Ik ben ervan overtuigd dat je je juist moet richten op de dingen waar je al vaardig in bent en die verder moet uitbouwen en benutten.
Sterker nog, ik zou willen beweren dat de meest succesvolle ondernemers, die ondernemers zijn die goed kunnen scheiden wat ze zelf doen en wat ze beter aan anderen kunnen overlaten.
Toen ik zelf in 2004 begon als zelfstandige, met dank aan mijn eigen wijsheid, heb ook ik fouten gemaakt en veel geleerd. Nu ik hieraan terugdenk, had ik toen graag het verhaal willen lezen dat ik nu zelf zit te schrijven.
Aannames zijn zeer schadelijk voor zelfstandigen. Ik bedoel hiermee te zeggen dat we niet moeten proberen te denken voor anderen en al helemaal niet voor onze potentiële klanten. Als marketeer zal ik u een voorbeeld geven uit mijn dagelijkse ervaringen. Vaak ontmoet ik mensen die bij mij terecht komen om advies over marketing en acquisitie. Zij denken dat er geen markt is voor hun product of dienst omdat ze geen reactie hebben gekregen op de mailing die ze hebben verstuurd. Of omdat ze een aantal andere bedrijven telefonisch hebben benaderd zonder enig resultaat. Niet doen! Hoogstwaarschijnlijk is er wel degelijk een markt voor deze producten maar hebben ze een verkeerde aanpak gehanteerd. Als ik dan de mensen vertel wat de statistieken van mailings en telemarketing kunnen zijn, dan gaan hun ogen meestal ver open staan. (U kunt deze statistieken nalezen door het klikken op deze link http://bit.ly/9cQGrB)
Mijn advies is dan ook om niet te snel uw conclusies te trekken en af te haken maar juist door te zetten waar u mee bezig bent. Zoals de cijfers laten zien; de aanhouder wint!
Uw ondernemingsplan of marketingplan baseren op aannames kan zelfs schadelijk zijn voor uw bedrijf. U kunt het beste van te voren onderzoeken of de door u beoogde doelgroep geïnteresseerd is in uw producten of diensten. Voor uitgebreide tips hierover kunt u altijd bij mij terecht. Probeer , als dat mogelijk is, uw eerste klant zelf te acquireren. U zult zien dat u dan snel meer kennis krijgt over uzelf en uw bedrijf. Is dat niet mogelijk laat u dan informeren door iemand die er kennis van heeft of ga zelf op zoek naar de informatie die u hiervoor nodig heeft. Vraag ook anderen hoe zij hun acquisitie aanpakken. Hierdoor krijgt u snel inzicht in wat wel en niet voor uw bedrijf werkt.
Ikzelf heb heel veel geleerd door naar andere ondernemers te luisteren en hun adviezen ter harte te nemen..
Mijn ervaring is dat velen van ons anderen graag willen helpen, zeker tijdens het netwerken.
Het laatste dat ik u voor vandaag nog wil meegeven is de volgende kreet die ik ooit hoorde: Niet Invullen Voor Een Ander oftewel Nivea.
Als u voor uzelf invult wat u denkt dat uw klant van u wil kopen dan kan de klant u nog gaan verrassen.
Doordat u dan onbewust of misschien wel bewust iets probeert te verkopen wat uw klant misschien helemaal niet wilt, dan verkoopt u misschien wel helemaal niets!