Altijd maar weer die hernia
Stel je voor dat je 10 jaar geleden een hernia hebt gehad. Je bent eraan geopereerd en succesvol hersteld. Sindsdien heb je er geen last meer van gehad. De verzekeraar ziet je echter nog steeds als een risicogeval. Niet alleen je huidige gezondheidssituatie is namelijk van belang, ook je verleden.
Verzekeraars proberen te berekenen hoe waarschijnlijk het is dat je arbeidsongeschikt raakt en dus een beroep moet doen op je AOV. Ook al is het 10 jaar geleden dat je een hernia hebt gehad, dan heb je nog steeds meer kans om er weer eentje te krijgen dan iemand die nog nooit een hernia heeft gehad. Daarom blijf je een risico voor de verzekeraar.
En als je nu andere werkzaamheden hebt?
Ook als je nu ander werk doet dan vroeger in je herniatijd beperkt de verzekeraar de dekking. Je zou denken dat de kans dat je door je nieuwe werk arbeidsongeschikt raak nihil is. En dat je er dus goed aan gedaan hebt om van baan te veranderen. Bijvoorbeeld doordat je nu niet meer zwaar tilt, maar zittend werk doet aan een bureau.
Voor de verzekeraar is dit echter een teken dat je jouw oude beroep niet meer kunt uitoefenen door je herniaklachten. Bovendien krijgen zittende werknemers ook nog steeds hernia’s, dus het risico is nog steeds aanwezig.
Betaal je dan minder premie?
Nee, als je bent uitgesloten voor een hernia betaal je net zo veel premie als iemand die dat niet is. Door je uit te sluiten voor een hernia, blijft het risico dat je arbeidsongeschikt wordt door een andere aandoening namelijk 0%. Daarom betaal je evenveel als iemand zonder uitsluitingen.
Het alternatief: kies voor een collectief!
Als je graag toch een AOV wilt afsluiten zonder beperkingen, kun je jezelf aansluiten bij een collectief. Samen met anderen kun je een vuist maken naar de verzekeraar. Het levert je immers een aantrekkelijke onderhandelingspositie op. Ook als je een medisch verleden hebt, kun je dan toch vaak een volledige AOV afsluiten. Soms zelfs met extra collectiviteitskortingen.
Enkele tips van onze kant:
- Vraag je adviseur of hij aanvullende afspraken heeft gemaakt met meerdere verzekeraars.
- Vraag je adviseur of hij ervaring heeft met jouw specifieke situatie.
- Informeer of er Service Level Agreements (SLA’s) aanwezig zijn.