Ik schreef er een heel blog over. Ik kondigde aan dat ik vanaf dat moment door het leven ging als ‘tekstprofessional’. Dát gaf pas aan wat ik ben. Mis:
- 1.600 potentiële klanten zoeken iedere maand op ‘tekstschrijver’
- 0 potentiële klanten zoeken iedere maand op ‘tekstprofessional’
Slechte keus dus, om mezelf anders te noemen. Geen opdrachtgever die dan denkt: ‘Daar zocht ik naar!’ Ze denken veel eerder: ‘Wat is dat? Wat doet een tekstprofessional? Ik wil gewoon een tekstschrijver…’ Ik kwam er dan ook al snel van terug.
Inspirator, motivator, promotor…
Regelmatig krijg ik opdrachtgevers die dezelfde fout maken:
- Sprekers die zichzelf ‘inspirator’ noemen
- Coaches die zichzelf ‘motivator’ noemen
- Marketeers die zichzelf ‘promotor’ noemen
Deze ‘torren’ slaan net als ik de plank mis. Onthoud dit:
Het gaat er niet om hoe wij onszelf zien. Het gaat erom hoe zij ons zien. Waar ze op googelen. Hun vraag dus. Waar wij met ons aanbod op moeten aansluiten. Niet alleen op inhoud, ook in naam.
‘zzp’er’ of ‘zp’er’?
Hier zijn we als zzp’ers onder elkaar. Er zijn er onder ons die zo niet willen heten. De discussie steekt regelmatig de kop op:
‘Ik wil niet beschreven worden als iets wat ik niet heb. Noem me liever “zp’er”.’ ‘Zelfstandig professional’ in plaats van ‘zelfstandige zonder personeel’.
Maar ook hier geldt: opdrachtgevers willen zzp’ers inhuren. Géén zp’ers. En als je zélf diensten verleent aan andere zzp’ers, maak ook dan die fout niet. Want:
- 590 potentiële klanten zoeken iedere maand op ‘boekhouder zzp’
- 0 potentiële klanten zoeken iedere maand op ‘boekhouder zp’
Wat je ook tegen de aanduiding ‘zzp’ hebt, in de ogen van opdrachtgevers is dat wat je bent. Dus wéés dat ook.
Arjan Jonker, SEO-tekstschrijver
Ik heet dus allang weer gewoon ‘tekstschrijver’. Omdat dat is waar júllie naar zoeken als jullie me nodig hebben. Tegenwoordig heb ik mijn specialisme eraan toegevoegd: ‘SEO-tekstschrijver’.
Ook dat heb ik niet zelf verzonnen: dat is gewoon een zoekvraag waar 320x per maand op gezocht wordt. Als ‘SEO-copywriter’ populairder was in Nederland, heette ik zo. Maar daar zoeken ‘slechts’ 210 mensen per maand naar.
Dus inderdaad:
Google vertelt je wie je bent
Maar eigenlijk moet dat natuurlijk zijn: je opdrachtgevers vertellen je wie je bent. Google is slechts het doorgeefluik van die titel.
De moraal van het verhaal: wil je vindbaar én begeerlijk zijn voor opdrachtgevers? Luister dan naar de naam die zij roepen.