Pas nadat je een steen in je vijver hebt gegooid, gaat er iets bewegen en gaat er iets gebeuren. De vijver is een metafoor, dat geldt ook voor de steen. Jouw ideeën kunnen kostbare pareltjes zijn die de wereld kunnen veranderen, maar een goede voorbereiding is vaak van onschatbare waarde en kennis en wijsheid zijn essentieel bij het nastreven van de doelen in je leven. Toch zijn ideeën, voorbereiding, kennis en wijsheid zinloos zonder actie. Want actie is het beginpunt van alle vooruitgang. Met andere woorden, een idee heeft op zich geen intrinsieke waarde. Het moet worden gecombineerd met actie. Het is de actie die de navelstreng doorknipt en een idee tot leven brengt.
Realiteit
Nog even over die actie. Actie maakt dat een idee uitgroeit tot een beleving, een ervaring. En actie creëert realiteit. Neem bijvoorbeeld Amazon. Als we het hebben over een eenvoudig idee, wat kan er dan nog eenvoudiger zijn, nog meer voor de hand liggen en nog ‘saaier’ zijn dan boeken verkopen op internet? Ik betwijfel of Jeff Bezos de eerste was die een idee had van een onderneming als Amazon. Maar wat is dan het verschil tussen Jeff Bezos en andere boekenverkopers op het web?
Zodra hij de stap zette, liet Jeff Bezos zich niet tegenhouden door ‘een klein probleem’ als de eerste jaren geen winst maken. In plaats daarvan ondernam hij consequent en consistent actie op twee fronten: vergroten van het belangrijkste bezit van Amazon – haar klantenkring – en telkens opnieuw Wall Street overtuigen weer miljoenen dollars te investeren in dat belangrijkste bezit van de onderneming – de klanten. En als je zelf ooit hebt geprobeerd om investeerders aan te trekken voor een – zeker in de eerste jaren – geldverslindend project, dan weet je wat voor een enorme prestatie Jeff Bezos heeft geleverd.
Doener
De boodschap is duidelijk: Het is niet wat je kunt doen dat telt, het is wat je werkelijk doet.
Tijdens een presentatie was de oprichter van Atari Computer heel duidelijk toen hij zei “de belangrijkste stap is dat je opstaat en iets gaat doen. Zo eenvoudig is het. Veel mensen zitten boordevol ideeën, maar slechts een paar van hen nemen de beslissing om er ook iets mee te doen. Niet morgen en niet volgende week. Maar vandaag. De echte ondernemer is een doener, geen dromer.” Kort gezegd: de succesvolle implementatie van één goed idee is meer waard dan duizend goede ideeën waar niets mee wordt gedaan.
Actie is één van de kenmerken van leven. En als je kijkt naar de enorme energie die het in actie zetten van dingen je kan geven, dan begrijp je ook dat nietsdoen - weerstand tegen actie – niet natuurlijk is. Een boom stopt ook nooit met groeien, al wordt het groeitempo in de winter natuurlijk wel aangepast aan de omstandigheden. Leven is actie. Actie is groei.
Je kent ongetwijfeld de onderstaande parabel, maar die is zo kenmerkend dat ik haar toch wil vertellen.
Elke ochtend wordt in Afrika een gazelle wakker. Die gazelle weet dat ze sneller moet rennen dan de snelste leeuw, anders wordt ze gedood.
Elke ochtend wordt in Afrika een leeuw wakker. Die leeuw weet dat hij sneller moet rennen dat de langzaamste gazelle, anders verhongert hij.
Het maakt niet uit of je een leeuw of een gazelle bent; zodra de zon opkomt, kun je beter maar heel hard rennen.
Altijd concurrentie
In theorie klinkt een leven zonder stress heel aantrekkelijk, maar in de praktijk kent het leven een zekere urgentie. Vooral als je van je leven een betekenisvolle reis wilt maken. Want één ding is duidelijk, het leven is eindig en je weet niet wanneer de jou toegekende tijd voorbij is. Ten tweede is het leven een competitie. Ongeacht de situatie, je bent altijd in concurrentie met andere mensen. Zakelijk ben je bezig met concurrentie, wil je een leuke huwelijkspartner ben je in concurrentie, je concurreert om de aandacht van anderen – je bent constant en op zoveel manieren bezig met competitie, dat je je het niet eens realiseert.
Dus als je niet wilt dat je concurrenten je op een achterstand zetten, dan is het essentieel dat je je focust op het in actie komen. Wat die actie dan ook is. Je kunt het niet langer uitstellen, je moet zorgen dat je elke dag weer een stukje vooruitgang boekt. Net als die boom, die is de afgelopen 24 uur ook weer iets gegroeid.
Vermoeiend of iets anders?
Klinkt het idee van in actie komen vermoeiend, denk dan aan de waarschuwing van Mark Twain: “Over twintig jaar zul je meer teleurgesteld zijn over de dingen die je niet hebt gedaan dan over de dingen die je wel hebt gedaan.” En het woord teleurgesteld mag je hier ook vervangen door het woord spijt.
Nu we het daarover hebben, waarom zou je bang zijn om die steen in je vijver te gooien? Bang voor mislukking? Probeer je dan eens voor te stellen hoe je leven eruit zou zien als je nog dertig, veertig jaar op dezelfde manier zou moeten doorsukkelen. In de wetenschap dat je kansen hebt laten liggen. Dat zou pas echte horror zijn.
Nog even over Einstein, want die had ook een formule voor succes. In een volgend artikel komt deze formule aan bod. Want of je nu een gazelle of een leeuw bent, het is natuurlijk wel belangrijk dat je weet in welke richting je moet rennen. Mag ik voorstellen dat je nu begint met een steen in je vijver te gooien? Laat me weten hoe groot de steen was die je hebt opgeraapt. Ik ben gek op succesverhalen.