• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Harder trekken werkt niet

Je wilt graag omzet en klanten. Je zet van alles in gang, maar de stroom klanten en omzet waar je naar verlangt blijft uit. Wat nu? Hoe zorg je dat klanten jouw aanbod afnemen? Meer verkopen, meer doen aan marketing, meer acties uitzetten? Of kan het gemakkelijker?

Als het resultaat uitblijft dan betekent dat, dat wat je doet niet werkt. Actie = reactie. Dan kun je harder gaan werken, maar is het feit dat het resultaat niet volgt, niet gewoon een teken dat de acties niet leiden tot wat je wenst. Harder trekken zal er dan echt niet toe leiden dat resultaten opeens wel gaan volgen. Sterker nog: net als bij klussen: als je te veel kracht zet, maak je het alleen maar stuk.

Grappig toch hoe druk we kunnen zijn met het duwen en trekken om het resultaat af te dwingen dat we wensen. We vinden het logisch dat als je meer klanten wilt, dat je dan meer aan je verkoop en marketing gaat doen. Maar zou het niet slimmer zijn om te realiseren dat je zelf misschien iets niet goed doet. Immers als het resultaat niet gemakkelijk volgt, is dat een teken dat wat je doet niet werkt. Zo zou het kunnen zijn dat klanten jouw aanbod bijvoorbeeld niet nodig hebben, niet begrijpen of niet herkennen. Als je de oorzaak scherp hebt, weet je ook welke acties je te doen staan om wel het gewenste resultaat te bereiken.

En zo is het met alles wat niet lukt: harder trekken werkt niet. En terwijl ik deze wijze inzichten met jullie deel, maak ik vandaag dezelfde fout! Ik zit hier te ploeteren om deze blog af te maken. Ik heb vanmiddag een uur verspild door alsmaar door te typen. Was ik even hard aan het werk. De valkuil: ik zit te trekken aan het resultaat, namelijk de blog moet af. In plaats van eerst terug te gaan naar mijn startpunt: eerst goed nadenken over welk punt ik wil maken. 

Is dat ook wat we doen met het najagen van meer omzet en klanten? We vergeten waarom we ook alweer die klanten willen. En zo zitten we te trekken aan het gevolg in plaats dat we ons richten op de oorzaak. Waarom onderneem je ook alweer? Is het je te doen om geld te verdienen? Of omdat je een bijdrage wilt leveren aan je klanten. Als deze laatste insteek je intentie is, dan is het logisch dat je naar je klanten luistert en dat je je activiteiten richt op wat klanten wensen. Door je te richten op de basis heb je inspiratie genoeg om je af te stemmen op je klanten. Meer klanten en omzet is dan een logisch gevolg!

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Madelon Dik

Madelon Dik

Madelon Dik is groeicoach en spreker. Met haar bedrijf Groei helpt Madelon je meer resultaat te behalen met een strategie die bij je past. Haar motto: In het midden van de trampoline spring je het makkelijkst, het lekkerst en het hoogst.

In 2012 kwam haar boek Groei doe-het-zelf uit. Daarin ontdek je als zzp'er in zeven stappen wat je echt wilt en wat je talent is. En hoe je dit vertaalt naar je bedrijf en een strategie waarmee je maximaal winst behaalt.

Volg haar op Twitter: @madelondik en bekijk haar website: www.madelondik.nl