• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Heeft u een klus voor me?

Onlangs ontving ik de volgende mail: “Dag Richard. Ik heb een vraag. Ik ben op zoek naar klussen/opdrachten/projecten. Daar waar ik mijn bijdrage kan leveren met mijn creativiteit, ideeën en inspiratie. Het liefst in het kader van teamontwikkeling, veranderingstrajecten, arbeidsmarktprojecten. Heb je binnen jouw bedrijf (of jouw netwerk) mogelijkheden hiervoor/behoefte hieraan?”. Ik weet niet wat u met zo’n mailtje zou doen, maar bij mij verdwijnt het toch vrij snel in de prullenbak. Lees hoe u als ondernemer veel leuker én sneller aan opdrachten kunt komen!

Onlangs ontving ik de volgende mail: “Dag Richard. Ik heb een vraag. Ik ben op zoek naar klussen/opdrachten/projecten. Daar waar ik mijn bijdrage kan leveren met mijn creativiteit, ideeën en inspiratie. Het liefst in het kader van teamontwikkeling, veranderingstrajecten, arbeidsmarktprojecten. Heb je binnen jouw bedrijf (of jouw netwerk) mogelijkheden hiervoor/behoefte hieraan?”. Ik weet niet wat u met zo’n mailtje zou doen, maar bij mij verdwijnt het toch vrij snel in de prullenbak. Lees hoe u als ondernemer veel leuker én sneller aan opdrachten kunt komen!

Pianist zoekt toeschouwers
Pianist Wibi Soerjadi wist als afgestudeerd conservatoriumstudent dat hij een lange, moeizame weg voor de boeg had tot succes. Duizenden begenadigde pianisten streden met hem om opdrachten. En Wibi zag al zijn concurrenten van het ene concoursje naar het andere klungelen, onderwijl steen en been klagend: ‘Je komt er gewoon niet tussen als starter’.

De chocomeldrinkende pianist besloot het daarom anders aan te pakken en zijn eerste concert te geven in het Concertgebouw in Amsterdam. Hij kocht zelf alle kaartjes op, en begon zijn netwerk in te zetten. Hij deed al zijn vrienden, familie, buren en kennissen een voorstel: ‘Jij krijgt van mij een gratis kaartje, maar ik heb wel twee voorwaarden: 1. Als je mijn kaartje accepteert, moet je wel echt komen. 2. Ik wil dat, als je mijn kaartje accepteert, je iemand meeneemt die mij nog niet kent’. En zo zat de zaal natuurlijk bomvol. Wibi speelde vervolgens de sterren uit de hemel, kreeg 7 staande ovaties en had zichzelf direct op de kaart gezet. Een ster was geboren.

En dit zou de verzender van bovenstaande mail ook kunnen doen. Organiseer een inspirerende avond voor je eigen netwerk. Nodig 20 mensen uit die je kent, en vraag hen weer 20 mensen mee te nemen. Sta je ineens voor 40 man. Geef deze mensen een avond om nooit te vergeten, door hen te vertellen wat je voor inzichten hebt, hoe je werkt en laat de mensen ook zelf hun issues inbrengen en geef hen tips. Een zaal regel je via je netwerk, thee en koffie kosten bijna niks als je zelf een waterkoker en je Senseo meeneemt, en aan de slag ben je. Wat houdt je tegen?

…maar ik ben niet zo’n prater!
Geen nood. Als u het allemaal maar eng vindt om voor mensen te staan, staat het internet altijd voor u klaar. Begin een blog, geef uw mening, of nog beter: zinvolle tips. Lastig? Ingewikkeld? Welnee. Laat u bijvoorbeeld eens inspireren door Petra de Boevere, alias het meisje van de slijterij. Zij heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een zeer actieve blogger, die dankzij haar leuke schrijfstijl en creatieve ideeen steeds meer mensen naar haar slijterij in Breskens weet te trekken.

…maar ik niet zo handig met internet!
Laat u dan inspireren door IJsfabrikant Ben & Jerry’s. Zij lanceerde hun ijs door het ‘grootste strandfeest van Nederland’ te organiseren. Duur? Ingewikkeld? Welnee. Ze wachtten gewoon op een mooie zomerdag en hingen die dag spandoeken op met de tekst ‘Welkom op het Ben & Jerry Strandfeest’ op viaducten van de belangrijkste toegangswegen naar het strand. Zo wisten ze zich zonder enige pr te verzekeren van een miljoenenpubliek. Op het strand aangekomen, zagen de bezoekers mensen van Ben & Jerry’s die bezig waren het strand te stofzuigen. Mensen die daarop af kwamen, kregen een gratis ijsje. Simpel, sympathiek en erg succesvol!

Organiseer je eigen succes!
Opdrachten verkrijgen willen we allemaal. Maar mailtjes gaan rondsturen met de strekking ‘heb je een klus voor me?’ is een vrij ineffectieve en weinig creatieve methode. Durf u dus te laten inspireren door zelf ook op het podium te gaan staan zoals Wibi Soerjadi, of laat via internet van u horen zoals Petra de Boevere dat doet…of organiseer uw eigen ludieke evenement zoals Ben & Jerry’s dat heeft gedaan. Wedden dat uw mailbox dan in no-time vol zit met verzoeken van collega-ondernemers om voor ú te werken? Veel ondernemersplezier!

Kijk voor meer columns van Richard Engelfriet op www.richardengelfriet.nl of volg hem op twitter via @rengelfriet

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Richard Engelfriet

Richard Engelfriet

Richard Engelfriet is dagvoorzitter, spreker, columnist, trainer, coach en mediator. In zijn vrije tijd zingt hij in coverband Rizotto. Volg hem op Twitter of bezoek zijn website voor meer over Richard.