Boekhoudpakketten vergelijken?
Ben jij als (startende) zzp'er op zoek naar een geschikt online boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Natuurlijk zal je als zzp'er regelmatig offertes uitschrijven om nieuwe opdrachten binnen te krijgen. Wellicht sta je ingeschreven bij een aantal sites waar vraag en aanbod bij elkaar komen of door je acquisitie activiteiten en netwerken. Voor veel ondernemers is het soms best lastig om goede offertes te schrijven en de juiste prijs te bepalen. In dit blog een aantal tips om rekening mee te houden.
Krijg je een lead binnen? Een tip, iemand die jou doorverwezen heeft of moet je contact op nemen? Ga dan eerst bellen. Inventariseer wat er gevraagd wordt, maar ook wat er niet gevraagd wordt, maar waar wellicht wel een latente behoefte ligt die jij kan invullen. Maak overal notities van tijdens het gesprek en dit kun je later weer in je offerte gebruiken.
Proef en voel aan waar de klant de meeste behoefte aan heeft en waar hij of zij gevoelig is, kwaliteit, snelheid, expertise of juist de prijs. Hoe beter jij weet waar je de klant mee kan overtuigen en over de streep kan trekken, hoe vaker je offertes goedgekeurd zullen worden.
Stel vragen zoals:
Geef opmerkingen zoals:
Nadat je alles hebt geïnventariseerd en jij weet wat de klant wil en ook de punten hebt genoteerd waarvan jij denkt dat deze prospect extra behoefte aan heeft, kun jij je specificatie en offerte gaan schrijven. Afhankelijk van de branche waar je in zit, heb je als het goed is nu ook een goed beeld wat je jouw nieuwe klant nog meer kan bieden. Hier gaat het om meerwaarde. Jij wil het liefst klanten die jou niet kiezen om je prijs maar om je meerwaarde toch? Daar gaan we voor.
Begin bij de vraagbehoefte van de klant en specificeer in je specificatie wat jij hiervoor kan aanbieden. Dus eerst laten zien waar hij oorspronkelijk om gevraagd heeft. Probeer uit je gemaakte notities eventuele extra punten voor dit vraagstuk erbij te benoemen en hiermee je expertise aan te geven (de professional binnen je vakgebied).
Daarna ga je uitbreiden met punten waar je klant wellicht niet om gevraagd heeft, maar waarvan jij weet dat hij dit wellicht ook nodig heeft of waarmee jij extra service kan bieden. Als je goed naar je klant hebt geluisterd, kun je aanvoelen waar nog meer behoefte zit en dat ga je verwoorden in de diensten die jij hiervoor kan bieden. Pak je notities erbij en vul de informatie aan uit de (extra) vragen die je tijdens het gesprek hebt gesteld. Dit zet je ook in je specificatie onder een apart kopje bijvoorbeeld:
Hiermee laat je de klant zien wat je nog meer in huis hebt en dat de kans hiermee groter wordt, dat je dus meer aan deze klant kunt verdienen. De klant ziet het als extra service en “alles onder één dak” en voor jou is het de meerwaarde die je kunt bieden.
Nog twee laatste tips om jezelf niet gelijk uit de markt te prijzen.
Moraal van dit blog is dat je dus niet alleen geeft wat er gevraagd wordt (u vraagt, wij draaien) maar dat je altijd als uitgangspunt neemt en aftast waar nog meer behoefte zit en net zo lang doorvraagt totdat je alles weet wat je weten wilt. Zo kun je sneller dan je denkt meer omzet halen uit nieuwe klanten halen en dat is natuurlijk weer winst voor jou!
Wist je trouwens dat je met de online boekhouding kun je offertes kunt maken, beheren en versturen? Hieronder vind je een aantal pakketten die hier uitermate geschikt voor zijn.
Veel succes bij je nieuwe offerte!
Ben jij als (startende) zzp'er op zoek naar een geschikt online boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
De schrijver van dit blog is Corrie Heslinga van Business Steps 4 Ondernemers. Zij is business coach, ondernemersadviseur, trainer en consultant en is gespecialiseerd in Social Media, Branding en Online Marketing. Zij geeft diverse workshops, trainingen en masterclasses binnen haar vakgebied en helpt ondernemers en bedrijven bij het opstarten of optimaliseren van hun business, brand marketing, social media, SEO website optimalisatie en online vindbaarheid.
Meer informatie over het werk van Corrie vind je op haar website www.businesssteps.nl
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.