Eerder schreven we het ‘zzp stappenplan’ met 7 belangrijke stappen die je doorloopt richting het zelfstandig ondernemerschap . Daarin werd aangegeven dat het belangrijk is om je doelgroep en de bijbehorende behoeften te leren kennen. Maar hoe bereik je die potentiële klanten? Hoe zorg je ervoor dat ze jou weten te vinden? In dit artikel geven we een aantal praktische tips om je naamsbekendheid als zzp’er te vergroten.
Meld je aan voor Google Mijn Bedrijf
Zeker wanneer je lokaal gevonden wilt worden, is het belangrijk om zichtbaar te zijn in de lokale zoekresultaten van Google. Maar het zorgt ook voor een grotere betrouwbaarheid. Meld je bedrijf aan voor Google Mijn Bedrijf via de volgende 5 stappen:
- Login op je Google account
- Open de pagina van Google Mijn Bedrijf
- Doorloop de stappen en vul de vragen in
- Per post ontvang je een verificatiecode, waarmee je je account kunt verifiëren
- Optimaliseer je eigen bedrijfspagina door bijvoorbeeld een relevante omschrijving, keywords en afbeeldingen toe te voegen.
Schrijf gastartikelen voor vakbladen en/of blogs
Laat jezelf zien door interessante artikelen te schrijven voor vakbladen en blogs die gerelateerd zijn aan de producten en/of diensten die je verkoopt. Hierdoor zorg je niet alleen voor meer naamsbekendheid, maar als in de online artikelen een link staat naar je website, zorg je ook nog eens voor meer populariteit en een betere ranking in de zoekresultaten van Google.
Kijk naar slimme samenwerkingen
Zijn er andere professionals of bedrijven in je branche waarmee je kunt samenwerken? Schrijf ze aan en kijk hoe jullie elkaar kunnen aanvullen. Of ga naar netwerkborrels of -evenementen om zo in contact te komen met andere professionals in je vakgebied. Het platform LinkedIn kan ook heel belangrijk zijn om deze slimme samenwerkingen te vinden op basis van LinkedIn groepen of gedeelde interesses in het LinkedIn profiel.
Vraag om reviews
Wanneer mensen gaan zoeken naar producten of diensten, wegen reviews vaak mee in de aankoopbeslissing. Daarom is het zo belangrijk om deze te vragen aan mensen die je producten of diensten gekocht hebben. Hier zijn speciale tools voor die dat kunnen automatiseren, zoals TrustPilot en Google Business Reviews. Stuur zo’n verzoek voor een review wel op het juiste moment en hang er eventueel een korting aan na het achterlaten van een review. Dat is een extra stimulans.
Laat je logo zien op de juiste plekken
Wanneer je start als zzp’er, is één van de eerste stappen het laten ontwikkelen van je eigen logo. Dit logo is belangrijk voor je naamsbekendheid. Maar daarvoor moet het wel op de juiste plekken te zien zijn. Om je te inspireren, tref je hieronder een overzicht van een aantal mogelijke plekken:
- E-mailhandtekening: wanneer je met (potentiële) klanten mailt, is het goed om een mooie e-mailhandtekening te hebben met je logo en contactgegevens.
- Briefpapier: we hebben het niet alleen over traditioneel briefpapier, maar ook het digitale briefpapier dat je gebruikt voor bijvoorbeeld het maken van facturen.
- Visitekaartjes: een traditionele, maar nog steeds effectieve huisstijldrager.
- Promotiemateriaal: laat promotionele materialen bedrukken, denk aan het bedrukken van notitieboekjes, pennen of magneten om uit te delen aan klanten of bezoekers op een evenement.
- Auto- en raamstickers: laat je logo zien op je auto en op de ramen van het kantoorpand.
- Socialmediaprofielen: laat je logo zien op je socialmediakanalen. Houd daarbij rekening met de afmetingen die daarvoor gebruikt kunnen worden.
Naast de bovenstaande plekken is het belangrijk om te onderzoeken welke plekken je doelgroep bezoekt. Dat kunnen offline plaatsen of evenementen zijn of bijvoorbeeld bepaalde blogs die ze lezen of radiozenders die ze beluisteren. Kijk naar de mogelijkheden om daar je logo te laten zien of je bedrijfsnaam te laten horen om zo meer naamsbekendheid te krijgen. En als je de klanten weet te vinden, is het ook belangrijk om na te denken over klantenbinding ofwel het behouden van bestaande klanten.