• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Hoe kun je webteksten makkelijk leesbaar maken? 5 tips

Online gelden specifieke schrijfregels. Want het is waar: mensen lezen niet graag (veel) op websites. Aan jou de taak om er alles aan te doen ze daartoe tóch te verleiden.

Want wat is de functie van de titel op je webpagina? Dat de 1e zin gelezen wordt. En wat is de functie van de 1e zin? Dat de 2e zin gelezen wordt. Enzovoorts, enzovoorts… 

Online gelden specifieke schrijfregels. Want het is waar: mensen lezen niet graag (veel) op websites. Aan jou de taak om er alles aan te doen ze daartoe tóch te verleiden.

Want wat is de functie van de titel op je webpagina? Dat de 1e zin gelezen wordt. En wat is de functie van de 1e zin? Dat de 2e zin gelezen wordt. Enzovoorts, enzovoorts…

Dus hoe kun je webteksten makkelijker leesbaar maken? Volg onderstaande 5 tips:

1. Gebruik (duidelijke) titels en tussenkoppen
Ik zie te veel webpagina’s zónder titel. Of een nietszeggende titel. Hoe moet je bezoeker dan in één oogopslag zien waar je pagina/website over gaat? Niet. Daar moet ‘ie naar zoeken.
En daar hebben bezoekers nu juist geen zin in. Ze haken liever af. Ze zoeken wel een website die wél duidelijk hun vraag beantwoordt.


websitezondertitel
Marieke Duin is een hele goede pianiste en zangeres. Maar wat wil ze hier vertellen? Ze mist een titel, waardoor dat niet snel duidelijk wordt…

 

websitemetonduidelijketitel
Toegegeven: wel een titel op deze website. Maar die luidt simpelweg ‘Home’. Dat zegt dus niets over waar de website over gaat.

2. Maak je alinea’s (ultra-)kort
Hoe vaak lees jíj een lange lap tekst op een website? Precies. Doe het dan ook je bezoekers niet aan.
Alinea’s online dienen maximaal 2-3 regels te zijn. Niet meer. (En dan bedoel ik wanneer een website op een groot beeldscherm getoond wordt. Op een mobiele telefoon zijn die 2-3 regels al snel 4-5.)

websitemettelangealinea
Ja, er staat wel een plaatje bij. Maar jeetje, wát een blok tekst. Ik heb er geen zin in. Jij?

3. Gebruik witregels
Begin nieuwe alinea’s niet op de volgende regel. Gebruik witregels. Die geven lucht. Die breken een lange(re) pagina op. Het geeft bezoekers overzicht.

websitezonderwitregel
Toegegeven: met deze pagina is wel meer mis dan het ontbreken van witregels. Maar het zou al zó veel schelen…

4. Gebruik opsommingen
Opsommingen bieden ook overzicht. Een lange alinea leest niemand. Maar een lange opsomming heeft wél kans om minimaal gescand te worden. Die bullets geven het oog houvast. Zoals hier:

websitemetopsomming
Nog een behoorlijke bord vol tekst. Maar die opsomming houdt het nog ietwat behapbaar. Ietwat. Niet veel.

5. Houd zinnen kort
Zinnen van 10 woorden zijn al behoorlijk lang. Zinnen van 12 woorden kunnen misschien nog nét. Maar zinnen boven de 12 woorden zijn simpelweg te lang. Die moet je opbreken.
Gebruik sowieso korte zinnen om je webtekst ritme en tempo te geven. Wissel af. Houd een bovengemiddelde van 10 woorden per zin aan.

websitemettelangezinnen

Dit hele stuk bevat geen enkele zin onder de 12 woorden. Dat leest bepaald niet als een trein…

Nu jij:
Herschrijf je webteksten kritisch:

  • Voorzie ze van titels en tussenkoppen die de aandacht vasthouden
  • Breek alinea’s af na 2 of 3 zinnen
  • Scheid alinea’s door witregels
  • Benut kansen om opsommingen te maken
  • Herschrijf je (te) lange zinnen in minimaal 2 nieuwe zinnen

Je bezoekers zullen je belonen door méér te lezen, langer op je website te blijven en sneller actie te ondernemen.
Succes!

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Arjan Jonker

Arjan Jonker

Arjan Jonker studeerde in 2006 af aan de Universiteit van Amsterdam. Nederlandse taal & cultuur was zijn studie, Moderne Letterkunde zijn major en Tekst & Communicatie zijn minor. Die route bleek uiteindelijk te leiden naar het zelfstandige tekstschrijverschap. Nooit gedacht, maar hij is blij dat het zo is gelopen. Tegenwoordig is hij online copywriter. Hij helpt ondernemers hun webteksten ingrijpend te verbeteren.

Volg Arjan op Twitter via @arjan_jonker of bezoek zijn website: waardevollewebteksten.nl.