Als je een webshop hebt, wil je natuurlijk dat deze ook succesvol is. Een webshop die maar op halve krachten presteert, daar zit je niet op te wachten. Maar hoe zorg je er nu voor dat je een succesvolle webshop op poten zet? Hieronder vind je een checklist met praktische tips.
Een aantrekkelijk productaanbod
Een van je prioriteiten is zorgen dat je een duidelijk productaanbod hebt. Je kunt kiezen voor een bepaalde niche of net een wat breder assortiment aanbieden. Zorg ervoor dat je producten hebt die mensen willen kopen en dat ze die op je webshop gemakkelijk kunnen vinden. Als je een overzichtelijke webshop hebt, zullen klanten sneller iets kopen. Onoverzichtelijke webshops zijn niet gebruiksvriendelijk, daarover straks meer. Analyseer je producten en bekijk welke het aanbod eventueel kunnen verlaten en welke nieuwe producten kunnen helpen om je omzet te verhogen.
Gebruiksvriendelijke website
Een andere noodzakelijke factor voor een succesvolle webshop is de gebruiksvriendelijkheid van je webshop. Je wilt dat klanten gemakkelijk de producten kunnen vinden en dat navigeren van de ene naar de andere pagina zonder problemen verloopt. Het laatste wat je wil hebben is dat bezoekers verdwaald raken in je menustructuur of niet weten hoe ze moeten afrekenen. Te lange laadtijden zorgen er dan weer voor dat klanten afhaken. Gebruik Google Search Console om te kijken of je webshop aan de vooropgestelde techniciteiten van Google voldoet. Analytics kan je dan weer gebruiken om je bounce rate te checken. Een hoge bounce rate wijst meestal op problemen.
Keuze in betaalmogelijkheden
Als je een succesvolle webshop wilt hebben, moet je ervoor zorgen dat je verschillende betaalmogelijkheden aanbiedt zoals creditcard of PayPal. Klanten hebben graag meerdere keuzes en als webshopeigenaar die anticipeert op de wensen van zijn bezoekers geef je hen die dan ook best. Waar wacht je nog op? Meteen iDEAL aanvragen is de boodschap!
Goede klantenservice
Een andere belangrijke factor? Een goede klantenservice. Klantenservice en aftercare wordt grandioos onderschat, maar kan juist net dat tikkeltje voorsprong geven op de concurrentie. Een goede klantenservice levert je terugkerende klanten op. En je weet wat ze zeggen: nieuwe klanten winnen kost je dubbel zoveel als bestaande klanten tot een nieuwe aankoop aanzetten. Zorg er dus voor dat je klanten je kunnen contacteren via verschillende kanalen, zoals e-mail, telefoon en chat.
Productbeschrijvingen & copy
Copywriting is en blijft een belangrijke op je webshop. Voorzie de website van duidelijke en volledige productbeschrijvingen, zodat klanten precies weten wat ze kopen. Maar dat is niet alles. Naast duidelijkheid en volledigheid moeten je teksten ook pakkend zijn. Ook de check-out pagina voorzie je van een soepele customer journey. Meestal zorgt de payment service provider hier voor, maar kleine details die je huisstijl naar voren schuiven kan je altijd meegeven.