Of ga je dan maar helemaal niet bloggen? Omdat je denkt: wie wil het lezen? Ik heb ook weer niet zoveel belangrijke informatie te melden. Laat maar! Best interessant toch, hoe we onszelf voor de gek kunnen houden. Er is iets aan de hand met achter de laptop kruipen en je vingers op een toetsenbord zetten en beginnen te typen. Dat roept bij veel entrepreneurs angst op. Want is uitstelgedrag niets anders dan angst?
Heel plots is het grondig poetsen van het toilet en het kijken van de volgende aflevering van jouw favoriete Netflix-serie veel belangrijker! Als ik het zelf in dit soort situaties echt niet meer weet, ga ik altijd de hele koelkast schoonmaken! Hoe schoner mijn koelkast, hoe meer uitstelgedrag. Op dit moment is mijn koelkast best ranzig met chocolademelkvlekken, wat kattenharen en verschrompelde stukjes Broccoli. Ik zit enorm in een flow! Heerlijk!
En nu even bloedje serieus:
Een blog schrijven en bijhouden is een must voor het laten groeien van je business. Het is dé manier om mensen gratis kennis met jou en je business te laten maken. Om ze jouw kennis te geven, waar zij een stap mee kunnen zetten. Met je blog maak je de wereld bewuster, lichter, slimmer en leuker. Met een blog kun je mensen inspireren om beter te gaan leven. Met een goeie titel, ben je door iedereen die jou nodig heeft, te vinden op Google. En uiteindelijk levert je dat klanten op.
Je vindt het soms eng om zo zichtbaar te zijn? Ik snap het. Als je kleur bekent is de kans aanwezig dat mensen denken: wat een onzin! Wat een prietpaat! Wat is dit voor expert? Of iemand denkt: Pfff, gaat er weer één bloggen. Misschien heb jij anderen helemaal niet nodig om jezelf de grond in te boren. Misschien ben je ineens heel overtuigd van je beperkte kennis en kruipt er een zwaarte over je heen...dat is doodzonde. Het kost uren en de tijd is zo kostbaar. Gewoon, omdat het leven door jakkert. Ik geef je drie gedachten die je helpen om over die angst heen te stappen, weer te geloven in jezelf en je dienst en te gaan schrijven. Billen op de stoel, ademhalen en tikken maar.
1. Wie vind jij heel inspirerend?
Van welke man of vrouw houd jij online? Misschien is het een goeroe of een grappenmaker? Iemand die jouw dag altijd wat mooier maakt? Van wie lees je altijd graag mails of kijk je filmpjes? Stel dat diegene nu ineens zou zeggen: ...'Ach, ik ga liever een rondje lopen door het park.' Of: 'Ik ga liever op de bank hangen en mijn Facebook voor de 32e keer checken.' Die mensen die geïnspireerd willen worden, die zoeken het maar uit. Zou superjammer zijn, toch? Zo zitten mensen - als je het goed vertelt - ook te wachten op jouw inspiratie. Of jouw oplossing, of product. Jouw kennis is voor jou zo gewoon, maar toen ik nog trainingen gaf als acteur in het bedrijfsleven: goed luisteren, goed doorvragen, de basis van alle communicatie... ik kan wel denken dat mensen dat nu wel een keer weten: is dus niet zo! De meeste professionals doen het niet.
Jij hebt zoveel kennis te delen en wat voor jou vanzelfsprekend is, is voor de andere een doorbraak en bezorgd hem een hete, sexy week! (of hij gaat daardoor z'n administratie op orde brengen, wat als het klaar is, ook heel heet en sexy is.)
2. 'Ja, maar... er zijn al zoveel mensen die mijn verhaal vertellen...'
Ken je die gedachte? Er zijn al zoveel experts...Stel. Beyonce had op haar 11e gedacht: Ach... ja... er zijn al zóveel zangeressen! Prompt legt ze de haarborstel weg die ze voor haar mond hield. Ze kijkt nog één keer naar de spiegel, haalt haar schouders op en gaat buiten stoepranden. Nooit meer zingen, want ja... er zijn al zoveel zangeressen...Best verdrietig, toch? Ga er dus voor. Er is maar één iemand als jij, met alle eigen levenservaringen.
3. Vraag jezelf tot slot af: waar ben ik bang voor?
En stel je voor dat dat gebeurt. Je denkt misschien: mensen gaan allemaal kritiek hebben. Vervolgens voel je even hoe dat voelt. Rot? Verdrietig? Waarom je dat rotte gevoel even moet voelen? Omdat het niet zo erg is om te voelen. Het probleem is dat we denken dat het erg is. Zeker goal-getters als jij en ik. We gaan dóór. Probeer maar. Je hoeft niet die angst zelf groter te maken (want die is een illusie, er is geen gevaar), maar het gevoel van... verdriet wat er misschien komt als je kritiek krijgt. Voel maar. Andere stap die je hier kan helpen: Ontdek wat jij in de situatie (geen likes bijvoorbeeld) allemaal bij bedenkt. Als mensen niet reageren... er komt nauwelijks een like... hoe vul jij die in? Welke reden hebben ze daar - in jouw gedachten - voor? Het is belangrijk om daar achter te komen, want hoe jij het invult voor anderen (niet de werkelijkheid dus) leert veel over hoe jij denkt. En door die gedachte voel je je rot. Dus niet door de werkelijkheid, dat is een ontdekking van jewelste. Kritiek kan je helpen om andere keuzes te maken. In de uiterste consequentie kom je er achter dat je niet met de goede dingen bezig bent. Wat een goede ontdekking is dat!
4. Download het hier en nu.
Deze tip heb ik van een van mijn coaches. Je blik van de werkelijkheid kan zo bepaald worden door je verwachtingen, dat je helemaal niet meer ziet wat er wel is. Zo zie ik niet meer dat als ik een café binnenkom dat iedereen dan keihard gaat joelen van enthousiasme! (oh, wacht nee, dat droomde ik vannacht, sorry)
Maar dus... Hoe reageerden mensen nadat je je blog had geplaatst? Welke reacties kreeg je? Kun je blog nog aangepast worden voor een volgende keer? Kan ie sterker door bijvoorbeeld te beginnen met het probleem van je lezer? Dat je lezer het meteen snapt? Hoe voel je je nadat je hebt geblogd? Download alle dingen die er wel gebeurde. Oefening baart kunst. Over je angst heen stappen betekent dat je het bloggen aangaat. Dat je niet bij de eerste drie blogs waar niet al te veel reactie op kwam stopt. Goed schrijven is een vak en dat is voor een heel groot gedeelte te leren. Onthoud dat je een relatie aangaat met je lezer. Ze willen van je horen. Ik geloof steeds meer: de wereld wacht op jou. Echt!
Download hier het boek 'Vijf heerlijke tips voor onweerstaanbare copy'.