Als ondernemer is het belangrijk om je geldzaken goed te regelen. Dit geldt niet alleen voor grote bedrijven en mkb’ers, maar net zo goed voor zzp’ers. Heb jij je onlangs als zelfstandige zonder personeel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Dan kun je misschien nog wel wat hulp gebruiken bij het regelen van je geldzaken. Daarom zetten wij in deze tekst een aantal handige tips op een rijtje.
#1 Maak een begroting
De gemiddelde zzp’ers denkt al snel dat het overbodig is om een begroting voor zijn bedrijf te maken. Jij bent immers de enige werknemer, waardoor je overal zicht op hebt. Toch kan een begroting je helpen om je geldzaken als zzp’er te regelen. Een begroting geeft je namelijk inzicht in de verwachte inkomsten en uitgaven van je bedrijf. Op basis hiervan kun je jouw uitgaven plannen, zodat je niet te veel in één keer uitgeeft. Doordat een begroting je ook inzicht geeft in de kosten, ontdek je bovendien waarop je kunt besparen.
#2 Open een bedrijfsrekening
Wie voor zichzelf begint, wil het liefst zo min mogelijk kosten maken. Logisch, want onderaan de streep blijft er dan meer geld over. Daarom besluit je misschien om een zakelijke betaalrekening links te laten liggen. Je bent als zzp’er weliswaar niet verplicht om een zakelijke rekening te openen, maar het is wel verstandig als jij je geldzaken goed wilt regelen. Door een bedrijfsrekening te openen voorkom je namelijk dat zakelijk geld en privégeld door elkaar heen lopen. Op deze manier behoud je het overzicht, waardoor je veel minder tijd kwijt bent aan de administratie. Je hoeft namelijk niet langer uit te pluizen welke bij- en afschrijvingen zakelijk en welke privé zijn.
#3 Houd je administratie bij
Een bestaan als zzp’ers lijkt misschien leuk, maar dat is het niet altijd. Één van de nadelen is dat je de administratie van je bedrijf bij moet houden. Werk je liever met je handen dan met je hoofd? Dan zit je hier waarschijnlijk niet op te wachten. Helaas ontkom je er niet aan, want iedere ondernemer in Nederland is verlicht om een administratie bij te houden. Zo staat in de wet bijvoorbeeld dat je de financiële gegevens van je bedrijf minimaal zeven jaar moet bewaren. Er zijn zelfs gegevens die je tien jaar moet bewaren. Gooi bonnetjes en facturen daarom nooit weg, maar stop ze in een map. Als je het niet prettig vindt om alles op papier bij te houden, kun je ook een digitale administratie opzetten.
#4 Neem een boekhouder in de arm
Besteed je het liefst zo weinig mogelijk tijd aan de administratie van je bedrijf? Overweeg dan om een boekhouder in de arm te nemen. Zo’n iemand kan de boekhouding namelijk voor zijn rekening nemen. Een boekhouder kan je niet alleen helpen met de aangifte inkomsten- en omzetbelasting, maar ook met factureren. Nadeel van een boekhouder inhuren is dat hier behoorlijk wat kosten aan verbonden zijn. Hoe meer je door zo’n iemand laat doen, des te hoger de kosten.
Als een boekhouder te duur is, biedt een boekhoudprogramma mogelijk uitkomst. Met behulp van zo’n programma wordt het een stuk makkelijker om de administratie van je bedrijf bij te houden. Een boekhoudprogramma kost weliswaar ook geld, maar aanzienlijk minder dan een boekhouder.