Als freelancer of zzp’er is het belangrijk om ‘in the picture’ te komen én blijven bij (potentiële) opdrachtgevers. Je wilt natuurlijk opdrachten doen die bij je passen en werken voor bedrijven die je aanspreken. Personal branding helpt je om zichtbaar te zijn. Maar wat is personal branding eigenlijk en hoe doe je dit? In dit artikel leggen we het graag aan je uit.
Wat is personal branding?
Personal branding is jezelf als merk presenteren en wel op zo'n manier dat je positieve associaties oproept door het etaleren van je persoonlijkheid, kennis en ervaring. Zeker als je actief bent in een markt waar veel professionals beschikbaar zijn, is het belangrijk om je kop boven het maaiveld uit te steken. Maar natuurlijk wel op een manier die bij je past.
Wat is jouw 'why'?
Waar sta je eigenlijk voor? Marketeers zijn al jaren in de ban van de ‘why’. Dit begrip staat centraal in ‘The Golden Circle’, een denkmodel dat door Simon Sinek is ontwikkeld. Hij stelt dat het er niet om gaat wát je als merk doet of hóe je iets doet, maar waaróm. Denk aan Tony’s Chocolonely, het chocolademerk dat niet zozeer staat voor lekkere chocolade, als wel voor slaafvrije productie van chocolade. Denk er eens over na waarom jij doet wat je doet.
Wat maakt jou uniek?
Naast de 'why' zijn ook je USP’s (Unique Selling Points) belangrijk. Wij Nederlanders zijn niet zo gewend om onszelf op de borst te kloppen. Maar iedereen heeft wel iets waar hij of zij goed in is. Ook jij! Wat maakt jou anders dan je concurrenten? Welk probleem los jij op? Waarom kiezen opdrachtgevers voor jou? Is dat je kennis van een bepaald vakgebied, je ervaring in een bepaalde branche of wie je bent?
Laat je zien op sociale media
Als je weet waar je voor staat, kun je nog gerichter communiceren. Sociale media zijn uitermate geschikt om je expertise te delen en te laten zien wie je bent. Hieronder de kenmerken van de meest gebruikte sociale media:
- LinkedIn
Dit zakelijk netwerk is met name geschikt als jouw opdrachtgevers bedrijven zijn. Content op LinkedIn is zakelijk en informatief. Houd hier rekening mee. - Facebook
Hoewel enigszins op zijn retour, is Facebook nog steeds het meest gebruikte sociale medium. Facebook leent zich voor meerdere soorten content: beeld, blogs, video, bijna alles kan. Houd daarbij in het achterhoofd dat Facebook-gebruikers beeld verwachten. Voorzie je tekst dus van een afbeelding. Video is nog beter! Het medium is uitermate geschikt voor informelere posts. - Instagram
'Insta' is bedoeld voor visuele content en dit is flink in opmars. Wereldwijd zijn er inmiddels 200 miljoen mensen die het kanaal gebruiken. Die gebruikers zijn ook nog eens heel actief. Met Instagram kun je onder andere foto’s en video’s uploaden, bewerken en delen. - Youtube
Dit is een uitstekend kanaal als je bijvoorbeeld instructievideo’s of korte presentaties wilt laten zien.
Neem de tijd om te (blijven) werken aan je personal brand
Je personal prand schud je niet in 5 minuten uit je mouw. Denk er goed over na, stel vragen aan mensen om je heen (als het kan ook opdrachtgevers!) en zet het voor jezelf op papier. Neem ook de tijd om het zo nu en dan te evalueren: je personal brand van 3 jaar terug hoeft niet per se je personal brand van vandaag te zijn.
Je personal brand goed neerzetten kan tijdrovend zijn, maar het wordt wél een steeds belangrijker onderdeel van succesvol zelfstandig ondernemen. Met Tentoo Freelance creëer je meer tijd om aan je personal brand te werken.