Als zzp'er ben je altijd zoekende naar manieren om meer klanten aan te trekken. Dat is minder gemakkelijk dan het klinkt. In de huidige markt is het van essentieel belang om jezelf te onderscheiden. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat de concurrentie het van je overneemt. Dat betekent dat je niet alleen in de beginfase van je bedrijf een lange adem moet hebben, maar dat je constant moet innoveren om jezelf en je bedrijf te verbeteren. Alleen dan lukt het je om naam te maken voor je bedrijf en blijvend succesvol te zijn. Maar hoe pak je dit precies aan? In dit artikel geven we enkele tips voor een snellere groei van jouw bedrijf.
Werk aan jezelf
Veel zzp'ers onderschatten hoe belangrijk het is om ook aan jezelf te blijven werken. Weten hoe je moet innoveren en hoe je je bedrijf naar een nieuw niveau tilt, betekent ook dat je keuzes moet maken. Dat is niet altijd even gemakkelijk. Het vraagt om goed leiderschap, weten wat je wilt en het beste uit jezelf en je bedrijf kunnen halen. Sommige zzp'ers hebben hier hulp bij nodig. Bijvoorbeeld in de vorm van coaching. Je kunt zelf coaching volgen, maar je kunt er ook voor kiezen om een coach opleiding te volgen. Gedurende de opleiding leer je vaardigheden en technieken die je niet alleen op anderen kunt toepassen, maar die je op de eerste plaats ook zelf kunt gebruiken. Coaching draait immers vooral om contact. Contact maak je overal. Door jezelf de juiste technieken aan te leren, zal je uiteindelijk ook een betere ondernemer worden.
Ken je doelgroep
Soms maken ondernemers de fout om een te brede doelgroep aan te spreken. Besef goed dat niet iedereen in ons land geïnteresseerd is in jouw producten en/of diensten. Daarom is het belangrijk dat je weet wie dan wél interesse heeft en daar verder op in te zetten. Als je je doelgroep kent, wordt het bijvoorbeeld ook gemakkelijker om op de juiste manier reclame te maken. Je weet dan bijvoorbeeld ook welke online kanalen je hiervoor het beste kunt gebruiken. Neem als voorbeeld social media. Als je kijkt naar de leeftijd van je doelgroep, dan weet je ook welke vorm van social media dan het meest geschikt is. Stel, jouw doelgroep zijn jongeren tussen de 16 en 25 jaar. Dan kan TikTok een uitstekend kanaal zijn om juist deze groep te bereiken. Kijk je naar een doelgroep tussen de dertig en veertig jaar, dan zijn Facebook en Instagram weer meer geschikt.
Blijf investeren
Een bedrijf kan niet groeien als er niets in wordt gestopt. Vergelijk het met een plant. Als je deze geen water of zonlicht geeft, dan zal deze uiteindelijk verwelken. Het heeft aandacht nodig en liefde om uiteindelijk mooi te blijven en te groeien. Dat is met een bedrijf precies zo. Blijf daarom investeren. Zowel financieel als in tijd. Leun vooral niet achterover op de momenten dat het lekker gaat. Juist op die momenten is het goed om nog een tandje bij te zetten. Vergeet niet: stilstand is achteruitgang.