In dit blog over branding geef ik diverse tips om je eigen onderscheidend vermogen eens goed onder de loep te nemen.
Vraag jezelf af hoe onderscheidend je bent
Er is geen uitgebreide analyse voor nodig om de oorzaak van dit grijze muizensyndroom op het spoor te komen. Er is vaak maar één echte oorzaak: er is nooit gekozen. Niet voor echt onderscheidende diensten of producten, niet voor een heldere positionering op de markt, niet voor het overtreffen van verwachtingen van klanten en ook niet voor een treffende presentatie.
Weg met strategisch kuddegedrag
Doen wij niet min of meer allemaal hetzelfde? Wie de websites van zakelijke dienstverleners raadpleegt, hun brochures leest of de presentaties beluistert, kan maar tot één conclusie komen: ja, het lijkt allemaal nogal sterk op elkaar. Het is vaak meer van hetzelfde. Heb je veel last van concurrentie? Dan sta je misschien wel op een kluitje in de wei, samen met veel anderen. Want jij bepaalt zelf hoeveel concurrenten je hebt, eenvoudigweg door de plaats die je kiest. Dat doe je door de juiste strategische keuzes te maken.
Concrete tips
1. Bied niet alles tegelijk aan
Vergelijk je business of dienstverlening eens met een winkel. Indien je "alles" in je etalage (website, brochure, advertentie, advertorial of publicatie) plaatst, is er geen directe aanleiding om juist met jou contact op te nemen, als je buurman hetzelfde aanbiedt. En als je potentiële klant niet in je "winkel" komt, is er ook geen mogelijkheid om uit te leggen wat nou juist jouw specialiteiten zijn en waarom hij met jou in zee moet gaan.
2. Doe een leuke aanbieding
Dat vraagt om iets aantrekkelijks, laagdrempeligs waar de prospect op korte termijn wat aan kan hebben. Misschien een gratis second opinion, een workshop, een gratis product ter kennismaking etc. Wees creatief en zorg dat je aanbieding prominent in al je communicatie-uitingen wordt gepresenteerd.
3. Kies voor klanten die waarde creëren
Het is voor je dienstverlening en branding erg belangrijk om een hoge klanttevredenheid te bewerkstellingen. Indien je brutaalweg een tevreden klant eens om een rapportcijfer vraagt en die geeft een 8 of 9, hoef je je geen zorgen te maken. Dergelijke klanten blijven je trouw, gaan steeds meer bij je onderbrengen, vinden de prijs steeds minder belangrijk en bevelen jou aan bij anderen.
- overtref de verwachtingen van klanten
- geef vaker iets weg en dat hoeft juist niet altijd korting te zijn
- voer een uitgekiend relatiebeheer uit
- geef de beste garantie
- investeer in extra follow up (hoeft niets te kosten)
- lever ongevraagd advies en los problemen zo snel mogelijk op
Maak duidelijke keuzes
Personal Branding en corporate branding vragen om keuzes maken voor een expertisegebied, kwaliteit van je producten, de service, klantbewerking of voor kennis van een specifieke branche. Alleen door te kiezen kun je je producten of diensten beter onderscheiden en ben je in staat om naam te maken in de markt waarin jij je wil bewegen. Een goede naam in de markt maken, zorgt er voor dat de vraag naar jouw producten of diensten op natuurlijke wijze toenemen. Doordat jij kiest, kan een ander voor jou kiezen. Als je duidelijke keuzes maakt in je dienstverlening, ben je in staat om je personal of corporate brand te ontwikkelen, met alle zichtbare uitingen die daarbij horen.
Ken jij je elevator pitch?
Kun jij in enkele zinnen aan iemand vertellen die jou en je diensten niet kent, wat je doet en wat jij voor iemand kunt betekenen? De meeste mensen zijn hier niet bijster sterk in. Het lukt vaak niet om de juiste essentie van hun toegevoegde waarde duidelijk te maken. Zij blijven hangen in algemene en vaak abstracte bewoordingen, gebruiken veel vakjargon en weten niet te boeien. Het lukt dan ook niet om de nieuwsgierigheid van de gesprekspartner te prikkelen. Ga hier eens goed voor zitten en oefenen totdat jij je "toegevoegde waarde" helder en concreet in enkele zinnen kunt presenteren. Een training Personal Branding & Elevatorpitch kan je hierbij helpen.
Conclusie
Wie niet kiest, zal ook niet worden gekozen. Ik veel opzichten blijf je dan "grijs" waardoor het onduidelijk blijft waarom een potentiële klant juist voor jou en jouw bedrijf moet kiezen. Je zult zo nu en dan wel nieuwe klanten binnenhalen, maar dan is het de vraag hoe waardevol die voor jou zijn. Het gaat er uiteindelijk niet om hoeveel klanten je binnenhaalt, maar welke klanten nu juist die "toegevoegde waarde" leveren aan je business en als ambassadeurs voor jouw dienstverlening kunnen opereren in de markt waarin jij je beweegt. Dat zijn klanten die op een gegeven moment specifiek op zoek zijn naar jou!