Die honderd euro in je portemonnee kun je vervangen, hetzelfde geldt voor de benzine in je auto. Maar een seconde of minuut van gisteren kun je niet vervangen door een seconde of minuut van vandaag of morgen.
Naar een hoger niveau
Dat is ook de reden waarom niets doen leidt tot achteruitgang. Dit houdt ook in dat als je geen plan maakt voor groei, voor verdere ontwikkeling, de kans groot is dat je nooit echt je best zult doen. Zodra je een plan hebt en je uit je comfortzone stapt omdat je verder wilt komen, beter wilt worden in wat jouw ‘ding’ is, dan gaat een houding van ‘het gaat allemaal wel lekker zo’ wringen. Groeien zonder plan is mogelijk, maar de kans is groot dat het geen duurzame groei is. Dat het je niet naar een hoger niveau brengt waar je nieuwe mensen ontmoet en nieuwe mogelijkheden voor je onderneming ziet. Volgens PWC heeft twee derde van de bestuurders van snelgroeiende organisaties een plan ontwikkeld om deze groei duurzaam te maken, zodat de inspanningen van nu een basis vormen voor het voortbestaan over enkele jaren.
Focus en feiten
Het opstellen van een plan is een oefening die belangrijk is, misschien zelfs wel belangrijker dan het plan zelf. Het schrijven van een plan dwingt je namelijk om je te focussen op de echt belangrijke aspecten van je onderneming. Het laat je nadenken over je volgende stappen en de specifieke strategieën en tactieken die je gaat volgen. Maar het allerbelangrijkste is dat het je met de feiten confronteert. Want een voorwaarde voor succes is dat je als ondernemer over de vaardigheid beschikt om met de feiten te kunnen omgaan. En niet alleen wanneer de feiten je aanspreken, maar alle actuele feiten op elk moment van je ondernemerschap.
Veel ondernemers die ik ken, zijn meesters in het verzinnen van excuses waarom bepaalde dingen niet lukken, waarom ze opdrachten niet krijgen, waarom het bijna altijd een andere partij is die hen afhoudt van succes. Veel van de situaties die ze schetsen zouden ze hebben kunnen vermijden wanneer er iets van een plan voor hun onderneming en voor zichzelf was.
Acht punten
Zo’n plan hoeft niet langer te zijn dan een dubbelzijdig A4-tje en hoeft niet meer dan acht punten te bevatten. Je kunt de basis voor jouw plan in een paar uur schrijven.
- Kort overzicht – Dit overzicht vertelt de lezer wat je wilt gaan doen. Dat is belangrijk, want hier geef je ook aan waar je om vraagt, wat je nodig hebt om je plan te realiseren. Hou dit overzicht kort en zakelijk. Een halve pagina is perfect, maar is de financiering van je plan ingewikkeld, gebruik dan meer tekst. Binnen deze halve pagina geef je een synopsis van je hele plan.
- Marktanalyse – Hier laat je je kennis van de markt zien waarin je onderneming actief is. Dit onderzoek dwingt je bekend te raken met alle aspecten van de markt, zodat je een doelgroep kunt vaststellen en je onderneming goed kunt positioneren. Je kunt dan gelijk kijken naar prijsstelling, distributie en marketingstrategie om winstgevend te zijn binnen een concurrerende omgeving. Het geeft ook een beeld van het groeipotentieel binnen een branche en dit stelt je in staat je eigen inschattingen voor de toekomst te maken.
- Beschrijving van je onderneming – In deze ‘helikopter view’ beschrijf je hoe de verschillende elementen van je zakelijke activiteiten op elkaar aansluiten. Hier geef je informatie over de aard van je onderneming en welke belangrijke factoren volgens jou van je onderneming een succes zullen maken.
- Organisatie en management – Geef aan hoe je organisatiestructuur eruit ziet, noem aandeelhouders, welke mensen in je netwerk welke taken uitvoeren en wat de achtergrond en ervaring van die mensen is.
- Marketing- en verkoopstrategie – Dit is de slagader binnen je onderneming. Marketing zorgt voor klanten en klanten zorgen voor omzet. Beschrijf je marketingstrategie. Begin met de succesvolle strategieën, aanpak en kanalen die je eerder hebt gebruikt. Kijk daarna welke met succes door je concurrenten worden gebruikt. Aan de hand van je verkoopresultaten, dien je dit deel van je plan regelmatig – soms maandelijks – bij te stellen.
- Producten en/of diensten – Beschrijf hier je producten en diensten. Wat verkoop je nu eigenlijk? Benadruk hier de voordelen (niet de kenmerken) en geef aan wat je USP’s zijn. Dat laatste houdt in dat je niet alleen laat zien hoe anders jouw product of dienst is, maar ook waarom het beter is.
- Financieringsbehoefte – Geef duidelijk aan hoeveel geld je nodig hebt om je onderneming te starten of verder te laten groeien. Schets een optimistisch en pessimistisch scenario. Wees realistisch en bedenk je dat je zult overschatten wat je na 1 jaar kunt bereiken en zult onderschatten wat je in 10 jaar kunt realiseren.
- Financieel fundament – Werk dit laatste punt in je plan pas uit nadat je de markt hebt geanalyseerd en duidelijke doelen hebt gesteld. Ben je al een tijdje bezig, voeg dan ook cijfers en kengetallen van de afgelopen drie jaar toe.
Omdat een plan zich continu kan ontwikkelen, schrijf je het niet een keer maar pas je het regelmatig aan. Dat doe je niet voor anderen, maar om voor jezelf de feiten duidelijk te krijgen en goed te kunnen sturen. Want niet alles wat je onderneemt, overtreft je verwachtingen en leidt tot succes. Het zal ook voorkomen dat marketingcampagnes (online en offline) een teleurstellend resultaat opleveren.
Jouw kompas
Bekijk je plan daarom eenmaal per maand. Dit plan is van jou en voor jezelf. Maar je hoeft het natuurlijk niet allemaal alleen te doen. Praat over je plan met een coach of mentor of met een collega-ondernemer. Stel vragen en geef eerlijk aan waar je staat. Zodra je deze openheid aandurft, wordt het veel gemakkelijker om weer aan de slag te gaan met je plan.
Dit plan is jouw kompas naar succesvol ondernemen. Maar zoals elk kompas, moet je het regelmatig laten ijken. Reserveer daar tijd voor in je agenda en geniet van de vooruitgang die je ziet – bij je onderneming en bij jezelf als ondernemer.