Webshop vs. website
Bij een webshop is het al een stuk vanzelfsprekender dat je hier continu mee bezig bent en blijft om oude/nieuwe producten te verwijderen of toe te voegen of de maandelijkse aanbiedingen in kaart te brengen. Bij een website hoeft dit helemaal niet zo te zijn. Je bent bijvoorbeeld een website gestart om jouw diensten aan te bieden en de enige contactmogelijkheden zijn een offerteaanvraag of een contactformulier. Die website staat op den duur gewoon toch? Maar ook dan is het erg belangrijk om hiermee aan de gang te blijven, zeker wanneer je online gevonden wilt (blijven) worden. Hoe? Dat lees je hieronder.
Goed vindbaar – indexeerbaar & leesbaar
Om überhaupt gevonden te kunnen worden door de zoekmachines, is het belangrijk dat je website indexeerbaar en leesbaar is. Je website kan dan nog zo mooi zijn, wanneer dit niet goed op orde is, heb je ook daar helemaal niets aan. De leesbaarheid en indexeerbaarheid van je website zijn grotendeels afhankelijk van de techniek. Hierbij kun je onder andere denken aan de sitestructuur, de snelheid van je website, robots.txt en duplicate content. Wanneer o.a. dit allemaal op orde is, zorgt dit voor een betere vindbaarheid van je website.
Content
Content is de laatste tijd een veelgehoord en vaakgenoemd begrip. Eén van de belangrijkste dingen op het gebied van content is ‘duplicate content’, ofwel dubbele content. Waar het voorheen een stuk eenvoudiger was om gevonden te worden op letterlijk gekopieerde teksten van bijvoorbeeld een concurrent of leverancier, is dit tegenwoordig haast onmogelijk en kan het zelfs een penalty tot gevolg hebben. Unieke content is vandaag de dag het toverwoord.
De vindbaarheid hangt ook samen met de teksten op je website. Een website waar geen tot bijna geen teksten op staan, zal hoogstwaarschijnlijk minder goed gevonden worden dan websites waar wel teksten op staan. Bij deze teksten is het belangrijk om rekening te houden met title-tags, h1 en h2 tags en het aantal relevante zoekwoorden in de bodytekst.
Maar content gaat natuurlijk veel verder dan tekst alleen. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen, video’s, blogs, reviews en storytelling. Houd in ieder geval in je achterhoofd dat elk bedrijf een eigen verhaal heeft. En schroom vooral niet om dit verhaal ook te vertellen. Wees trots op datgene wat je doet!
Gebruiksvriendelijkheid
Het trekken van bezoekers naar je website is één ding, maar om deze bezoekers ook op je website te houden, is iets totaal anders. Hier komt de gebruiksvriendelijkheid om de hoek kijken. Hoe gebruiksvriendelijker en logischer voor de gebruiker je website is, hoe meer kans je maakt op converterend bezoek. Met een gebruiksvriendelijke website vinden bezoekers namelijk gemakkelijker datgene waarnaar ze op zoek zijn. Maak van je bezoekers tevreden loyale klanten.
Populariteit
Wanneer je intern alles op orde hebt, is het ook belangrijk om via externe kanalen de populariteit van je website te vergroten. Let hierbij wel op de relevantie en laat jezelf niet verleiden door het kopen van ogenschijnlijk interessante linkpakketten. Deze linkpakketten zorgen er enerzijds wel voor dat je snel stijgt in de zoekresultaten, maar anderzijds is dit van zeer korte duur. En zie dan maar eens van deze linkjes af te komen. Kwaliteit is qua populariteit het codewoord. Zorg ervoor dat je linkjes krijgt op kwalitatieve websites die relevant zijn aan jouw branche: van startpagina’s en bedrijvengidsen tot interessante blogs en branchewebsites.
Adverteren
Naast het gratis organische gedeelte, heb je ook nog het betaalde gedeelte binnen de zoekmachine. Dit betaalde gedeelte neemt tegenwoordig steeds meer ruimte binnen de zoekmachine in beslag. Het is het ideale kanaal om extra omzet te genereren. Wanneer je aan de slag gaat met adverteren is het uiteindelijk het doel om het zo in te zetten dat elke euro die je eraan besteedt ook daadwerkelijk winst oplevert. Hoe? Door te adverteren met de juiste zoekwoorden en advertentieteksten voor rendabele producten en diensten. Het is dus geen kwestie van het neerzetten en het loopt wel: nee het continu blijven managen is cruciaal.
Blijf vernieuwen
Blijven vernieuwen is dus erg belangrijk. En natuurlijk heb je zelf niet altijd de tijd en zin om met je website bezig te zijn. Dat hoeft ook niet, want waarom zou je (tevreden) klanten niet voor je aan het werk zetten? Reviews of referenties bieden hiervoor de ideale mogelijkheid. Vraag je klanten om input voor deze referenties. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt kiezen voor een samenwerking met een speciale feedback partij, waardoor er automatisch een review item op je website geplaatst wordt of voor de uitgebreidere variant in de vorm van een artikel. Een standaard vragenlijst kan hierbij al voldoende richtlijnen bieden. Eventueel een paar mooie foto’s van het afgeronde project en klaar is je referentie.
Meten én doorpakken
Het bovenstaande is natuurlijk allemaal heel erg interessant, maar het wordt nog interessanter wanneer je de statistieken van je website gaat bijhouden. Op die manier krijg je op een objectieve manier inzicht in de gegevens van je bezoekers. Hoe lang blijven ze op een bepaalde pagina, welke pagina’s bekijken ze, via welk kanaal komen ze binnen en waar verlaten ze je website weer? Wanneer je over deze gegevens beschikt, is het veel eenvoudiger om gerichte keuzes te maken. Het meten van je statistieken vormt de ideale basis om door te pakken met je website.
TIP Download ook onderstaande gratis whitepapers voor meer informatie over je eigen (online) marketingmiddelen!