• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

In 3 stappen je doelgroep écht aanspreken

Een nieuw jaar. Nieuwe kansen. Heel veel nieuwe kansen, om jouw bedrijf te laten groeien. Maar om te kunnen groeien, is het heel belangrijk dat je voldoende klanten aantrekt. Hoe je dat doet? Met effectieve communicatie richting je doelgroep. Niet langer ad hoc je doelgroep benaderen, maar met een plan. Zet snel deze 3 eerste stappen, zodat je dit jaar jouw doelgroep écht bereikt en tot actie aanzet… succes!

Een nieuw jaar. Nieuwe kansen. Heel veel nieuwe kansen, om jouw bedrijf te laten groeien. Maar om te kunnen groeien, is het heel belangrijk dat je voldoende klanten aantrekt. Hoe je dat doet? Met effectieve communicatie richting je doelgroep. Niet langer ad hoc je doelgroep benaderen, maar met een plan. Zet snel deze 3 eerste stappen, zodat je dit jaar jouw doelgroep écht bereikt en tot actie aanzet… succes!

Stap 1) Beperk je doelgroep
Allereerst moet je exact weten wie jouw doelgroep is. Durf te kiezen. Veel zzp’ers houden hun doelgroep breed in de hoop dat zoveel mogelijk mensen hun product afnemen. Maar door te kiezen voor een kleinere goed afgebakende doelgroep, voelt deze doelgroep zich juist meer aangesproken en zal eerder tot aankoop overgaan. Bedenk wat jouw unieke onderscheidende waarde is en welke mensen heel erg geholpen zouden zijn met jouw aanbod. Voor welk probleem is jouw product of dienst de perfecte oplossing?

Stap 2) Kom alles te weten over je doelgroep
Probeer nu zoveel mogelijk te weten te komen over je doelgroep. Wat is de leeftijd, man of vrouw of beiden, woonplaats, opleidingsniveau, beroep, wat is het specifieke probleem of de behoefte van je doelgroep? Omschrijf direct ook hoe je met jouw unieke onderscheidende aanbod dat probleem kunt oplossen of in die behoefte kunt voorzien.

Stap 3) Schrijf een korte maar krachtige communicatieboodschap
Alle informatie die je bij stap 2 hebt verzameld, geeft je een richting voor het schrijven van een korte en krachtige communicatieboodschap voor je doelgroep. Het is de bedoeling dat jouw communicatieboodschap heel duidelijk de doelgroep en behoefte/probleem van die doelgroep beschrijft en hoe jij daar met jouw unieke en onderscheidende aanbod de optimale invulling/oplossing voor kunt bieden. Na het lezen van de communicatieboodschap moet je doelgroep overtuigd zijn dat jij het beste product of dienst hebt voor zijn of haar probleem/behoefte. Hoe specifieker je in de boodschap inspeelt op het specifieke probleem en de belevingswereld van de doelgroep, hoe meer je ze aanspreekt!

Jouw communicatieboodschap is nu je basistekst. Dit is jouw leidraad voor het schrijven van de teksten voor al je communicatiemiddelen zoals je website, nieuwsbrief, social media et cetera. Door overal de communicatieboodschap als uitgangspunt te gebruiken, wordt je communicatie herkenbaar voor de doelgroep. En hoe vaker deze geconfronteerd wordt met een herkenbare communicatie-uiting, hoe eerder deze overtuigd zal raken en tot aankoop zal overgaan.

Veel succes met het bepalen en leren kennen van je doelgroep en het schrijven van jouw korte unieke communicatieboodschap.
Wil je meer weten over hoe je jouw doelgroep écht bereikt? Meld je dan aan voor een gratis communicatie-adviesgesprek van 45 minuten, waarin ik je tips geef hoe je je communicatie kunt verbeteren. Stuur daarvoor een e-mail naar studiomooon@live.nl

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Manuella Slof

Manuella Slof

Manuella Slof is communicatiecoach voor zzp’ers. Ze leert hen helder te communiceren met hun doelgroep, waardoor ze geen klanten meer hoeven te missen. Schrijf je in voor haar gratis e-zine met tips voor meer klanten. Kijk op www.studiomooon.nl, volg op Twitter via @studiomooon of word fan van haar Facebook pagina.

StudioMOOON wordt aanbevolen door www.ikwordzzper.nl, dé site voor startende en groeiende zzp’ers in Nederland en België.