Wikipedia zegt: een niche is een klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren.
Er volgt een uitgebreide beschrijving vanuit de ecologie: De ecologische niche is een één-dimensionaal hypervolume waarbinnen de soort een stabiele en leefbare populatie kan onderhouden.
En afsluitend: een niche is dus geen plaats (habitat) waar het organisme leeft, maar een reeks voorwaarden die de habitat van dieren bepalen.
Jaja. Lekker technisch allemaal. Ben je er nog of slaap je al? Ik hoor je denken: Marieke, wat heb ik hier nu aan als het gaat om mijn bedrijf?
Gelukkig, er is een vertaling gemaakt naar marketing! Hierover zegt Wikipedia:
Binnen de marketing komt het begrip niche terug bij het segmenteren van markten.
Een nichemarkt vormt hierbij een klein specifiek afgeschermd stuk van een grotere markt.
Krijg je er nu al meer beeld bij?
Goed.
En nu vertaald naar jou als zelfstandig trainer, coach of adviseur:
Jouw niche is de combinatie van jouw doelgroep, hun specifieke probleem of vraagstuk en de oplossing die jij hen biedt. Het punt waar jouw passie en talenten samenkomen met de behoeften voor een bepaalde doelgroep, dat is jouw niche.
Waarom zou je voor een niche kiezen? Sluit je daarmee niet een heleboel kansen en mogelijkheden uit?
Nee, juist niet.
Door heel bewust en specifiek te kiezen kun je juist veel sneller groeien. Je krijgt smoel (aldus mijn eigen coach). Want mensen zullen makkelijker naar je toekomen, jij bent immers expert geworden op een specifiek gebied. Een expert is iemand die heel veel weet van heel weinig.
Ga maar na: jij hebt zelf toch ook liever te maken met een expert dan met iemand die heel veel verschillende dingen doet?
Aan de slag; ik geef je hierbij 5 stappen om jouw niche te ontdekken of om helderder te omschrijven:
1. Beschrijf wie je doelgroep is, wat hun probleem of behoefte is en hoe jij ze helpt om dit op te lossen. In mijn geval: Trainers, coaches en adviseurs die worstelen met de groei van hun bedrijf.
In 5 stappen coach ik ze naar een Bedrijf dat staat als een Huis met meer klanten en meer omzet.
2. Doe hiervoor eerst wat zelfonderzoek: welke waarden vind je belangrijk, wat zijn jouw passies, hoe ziet een ideale werkdag er voor jou uit?
3. Vernauw je doelgroep zo veel mogelijk. Ben je bijvoorbeeld relatiecoach dan kun je kiezen voor de doelgroep ‘mensen met kinderen in de puberleeftijd’ of ‘vrouwen boven de veertig jaar’. Wie is deze klant?
Waar gaan ze zoeken om jou te vinden? Het vernauwen kan een lang proces zijn.
4. Kies voor de niche waar jij je prettig bij voelt. Waar je bijvoorbeeld zelf uit voortkomt. En waarvan jij begrip hebt voor het specifieke probleem of de behoefte.
Het is een doelgroep die communiceert op een manier die jou aanspreekt.
5. Bepaal de expertise. Met welk specialisme ga jij deze mensen helpen? Kies iets wat zich al heeft bewezen, je hoeft dus niet opnieuw het wiel uit te vinden.
Je hoeft misschien alleen maar een andere invalshoek te kiezen zodat jouw visie en werkwijze nieuwsgierigheid opwekt, jouw doelgroep moet er meer over willen weten.
Hopelijk kun je hiermee al een goed stuk vooruit. Er volgt, na het zetten van deze stappen, vanzelf een heleboel meer om jouw bedrijf verder te laten groeien maar dat zal makkelijker uit je handen komen.
Kies je niche en krijg smoel!