In eerste instantie begreep ik niet wat hij bedoelde, maar al snel maakte hij me duidelijk dat hij niet wist hoe nu verder, wat moest hij met die mooie missie? Ik hoor die vraag vaker. Een missie bestaat uit mooie woorden, en woorden zorgen niet voor omzet. Praatjes vullen geen gaatjes. Ik ben er echter van overtuigd dat een missie ondernemen een stuk relaxter maakt en dat je gemakkelijker je favoriete klanten kunt vinden. Omdat je vanuit een missie resultaatgericht kunt ondernemen. Als je de juiste stappen zet. En in die zin kan een Missie je veel geld opleveren.
In acht stappen van missie naar resultaatgericht ondernemen:
- Ontdek jouw eigen missie, schrijf ‘m op en hang ‘m op een plek waar je hem elke dag ziet
Een sterke missie vertelt je wat je wilt bereiken en welke bijdrage je wilt leveren aan de wereld. Maar hij vertelt je ook wat je doet, wie je klant is en wat je hem wilt geven. - Formuleer concrete doelen voor de lange, middellange en korte termijn.
Een mooi klinkende en ‘catchy’ missie is natuurlijk prima, maar je kunt er pas écht iets mee als je concreet kunt vertellen wat je wilt hebben bereikt, over vijf jaar, over een jaar en over drie maanden. - Bepaal wat (en wie) je nodig hebt om je doelen te bereiken.
Dit kan van alles zijn natuurlijk. Je kunt behoefte hebben aan een goede website en aantrekkelijke landingspagina, of een maandelijks eZine om je klanten te bereiken. Of je wilt samenwerking met mede-ondernemers, meer zichtbaarheid in de sociale media. - Onderzoek wat je zelf in huis hebt.
Ga eens na welke kwaliteiten je zelf in huis hebt die je kunnen helpen op weg naar je doel. Wees hierbij eerlijk en overschat je zelf niet. Maar zeg ook niet te snel dat je iets niet kunt, je hebt zelf meer kwaliteiten in huis dan je denkt. Je hoeft ze vaak alleen nog maar te ontsluiten. En soms heb je ook een ander, een expert nodig die je helpt je ondernemerskwaliteiten te ontwikkelen, of die voor je doet wat je zelf niet kunt. - Zet de stappen op papier die je moet zetten op weg naar je doel.
Start met een globaal plan met globale stappen die je moet zetten. Doe dit voor alle doelen die je hebt geformuleerd. Verfijn de globale stappen steeds verder naar verschillende kleinere en concrete stappen. Met kleine stappen kom je vaak sneller waar je moet zijn. - Maak een stappenplan voor de komende tien maanden
Zet de verschillende concrete stappen in een tijdspad. Doe dit realistisch zodat ze ook in de tijd haalbaar zijn. Begin met een stappenplan voor tien maanden. Je zult zien dat het uiteindelijk een jaarplan wordt. - Zet je focus op scherp!
Een doel is iets buiten jezelf wat je nog wilt bereiken, de focus is iets in jezelf dat je helemaal zelf in de hand hebt. Een knop die je kunt – en moet! – omzetten. Alles wat je als ondernemer doet. Doe je met de focus scherp op je doel. - De laatste stap: Doen!
Een hele belangrijke stap die niet iedereen even gemakkelijk neemt is het daadwerkelijk doen, het uitvoeren van de concrete stappen. Veel mensen blijven steken in het maken van het plan. Omdat ze denken dat het eerst helemaal perfect moet zijn, en duidelijk, en mooi geschreven.
Het klinkt allemaal logisch en gemakkelijk: Bepaal wat je wilt, maak een plan en voer het uit. Maar ik weet ook uit eigen ervaring dat het niet altijd even gemakkelijk is. Mijn eBook helpt je de eerste stap te zetten. Voor wie meer wil horen over bovenstaand proces is er een vervolgworkshop. Meer informatie daarover vind je op mijn website.