Je start je eigen bedrijf met een bepaald doel voor ogen. Je wilt iets bereiken, je wilt eigen baas zijn, je wilt vrijheid voelen in je werk, je wilt zelf kiezen wat voor werk je doet. De motivatie waarom je een eigen bedrijf bent gestart en wilt blijven houden is een belangrijke succesfactor, maar wordt ook heel vaak vergeten.
Ik krijg vaak van ondernemers de vraag: hoe vind ik nieuwe klanten?
Mijn tegenvraag is dan altijd: waar wil je naar toe, wat is je doel?
Want als het goed is leidt alles wat je doet als ondernemer uiteindelijk richting je doel, ook het zoeken (en vinden) van nieuwe klanten.
Vijf vragen om je doel te (her)ontdekken en te formuleren:
1. Wat wil je bereiken voor jezelf?
Bepaal voor jezelf de waarde van geld en luxe. Alleen als je weet hoe belangrijk geld voor je is kun je je eigen inkomensdoelen stellen. Denk ook aan hoe belangrijk vrije tijd voor je is, en of je ondernemer bent geworden om te ondernemen of om je vak te kunnen (blijven) uitoefenen.
2. Wat wil je bereiken met je bedrijf?
Hoe ziet je bedrijf er uit over drie jaar? Je kunt dit beschrijven in omzet en resultaat, maar ook in soort werk of type klanten. Werk je in een bedrijfspand met personeel? Welk beeld hebben je relaties en klanten van je bedrijf?
3. Wat wil je bereiken voor je klanten?
Denk hierbij niet (alleen) aan het voor de hand liggende resultaat zoals je product of dienst, maar vooral aan wat het de klant écht oplevert. Kies de factor waarom je klant tevreden is over jou: kwaliteit, (lage) prijs of service. En kies er echt één van deze drie, want een combinatie is meestal niet realistisch!
4. Wat is je Missie en Visie?
Een afknapper voor veel ondernemers is het formuleren van een heldere Missie en Visie. Het lijken theoretische woorden maar niets is minder waar. Je Missie zegt waarom je bedrijf bestaat, wat je wilt bereiken. Je Visie hoe je de wereld om je heen ziet of het liefst zou zien, wat jouw waarheid of mening is.
5. Kloppen je Missie en Visie met wie jij bent?
Dit kan een lastige vraag zijn. Leg de antwoorden op de eerste drie vragen eens naast je Missie en Visie. Kloppen ze met elkaar? Als dat wat je wilt bereiken voor jezelf, je bedrijf of je klanten niet strookt met je Missie en Visie dan klopt er iets niet. Dat ga je voelen, en erger: je klant voelt het ook!
Blijf sleutelen aan de antwoorden van deze vragen totdat je een allesomvattend en compleet plaatje hebt.
Bonustip:
Download mijn gratis eBook ‘Ontdek de Missie van je Zaak!’ en formuleer stap voor stap je belangrijkste doel en je Missie. Je zult merken dat je lastige ondernemerskeuzes heel simpel kunt maken met een heldere Missie en doel voor ogen.