• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Ken je klant

Om ervoor te zorgen dat je boodschap ook daadwerkelijk aankomt bij je doelgroep, moet je inzicht hebben in de verschillende kenmerken van je doelgroep. Dus: ken je klant. Of het nou een echte klant is, een toeleverancier of een medewerker. Want als je het goed beschouwt, zijn dat eigenlijk ook een soort (interne) klanten.

Kenmerken klant

Om gemakkelijk je klant te beschrijven, kun je gebruik maken van een aantal vaste kenmerken. Het gaat hierbij niet alleen geografische of persoonlijke kenmerken, maar ook informatiebehoeften, overtuigingen, normen en waarden. Grofweg zijn de categorieën met de volgende vragen het beste te omschrijven:

  • Wie is je klant?
  • Wat doet je klant?
  • Waar is je klant?
  • Wat leest je klant?
  • Welke overtuigingen heeft je klant?
  • Wat wil je klant weten (en wat weet ie al)?
  • Voor welk probleem zoekt je klant een oplossing?

De eerste categorieën zijn interessant om te weten wie je precies voor ogen hebt: man/vrouw, jong/oud, burgerlijke staat , gezinssituatie etc.. Daarnaast geeft het inzicht op welke plaatsen je de grootste ‘pakkans’ hebt met je communicatie-uitingen. Adverteren in de Metro, die voornamelijk op stations wordt verspreid, heeft weinig zin als je klant zich altijd met de auto vervoert. Radio is dan bijvoorbeeld een beter communicatiemiddel.

De laatste categorieën geven inzicht in de belevingswereld van je doelgroep. Die is van belang om die felbegeerde aansluiting te vinden. Want zonder aansluiting komt je boodschap simpelweg niet over. De taak is aan jou om je in te leven. En vervolgens zo helder en duidelijk mogelijk jouw verhaal over te brengen.

Vooroordelen

Vergeet ook niet inzicht te krijgen in bepaalde vooroordelen, waar je misschien met je dienst of product tegen aan loopt. Bijvoorbeeld: ‘Professioneel communicatie-advies kan ik niet betalen.’ Of: zonnepanelen zijn echt onbetaalbaar. Juist door de heersende vooroordelen te benoemen en hierop in te spelen, vergroot je je overtuigingskracht. Succes!

De volgende keer in dit blog: waarom je goed advies soms beter in de wind kunt slaan!

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Karen van der Vorst

Karen van der Vorst

Dit artikel is geschreven door Karen van der Vorst, freelance communicatieadviseur van Vorstelijk Werk. Het is afkomstig uit het e-zine. Meer informatie: http://vorstelijkwerk.nl/gratis-communicatietips. Volg haar op Twitter via @vorstelijkwerk

Lees hieronder nog meer blogs van Karen: