Nu het aantal zzp’ers in Nederland maar blijft stijgen, is het als zelfstandig ondernemer goed hoe je je moet onderscheiden van de concurrenten in dezelfde branche. Er zijn verschillende manieren om dat te doen, waaronder het hebben van een goed vindbare website en het netwerken met potentiële klanten en opdrachtgevers.
Daarnaast is het goed om te weten dat linkbuilding ontzettend belangrijk is voor je onderneming. De kans is groot dat je er wel eens van gehoord hebt; misschien ben je er zelfs al mee bezig. De vraag is alleen: wat is linkbuilding precies en hoe kun je het toepassen? We zochten het voor je uit.
Wat is linkbuilding voor ondernemers precies?
Voordat je bezig gaat met het toepassen van linkbuilding is het goed om te weten wat het begrip precies inhoudt. Linkbuilding is het scoren van de link naar jouw website op andere websites. Het grootste doel hiervan is om uiteindelijk een hoger plekje in de zoekresultaten van de zoekmachines te krijgen. Het liefst ga je voor links op websites met een hoge autoriteit zodat Google jouw website, getipt door een autoriteit, ook als kwalitatief ziet. Linkbuilding is een onderdeel van SEO; search engine optimization. Anno 2023 is het dan ook een must om hiermee bezig te gaan.
Er zijn twee soorten linkbuilding waar je mee aan de slag kunt gaan: interne en externe linkbuilding. Hoewel externe linkbuilding het vaakst voorkomt, moet je interne linkbuilding niet vergeten. Waar je bij extern op zoek gaat naar autoritaire websites voor het verkrijgen van backlinks, plaats je bij interne linkbuilding links naar andere pagina’s op je eigen website. Inmiddels bepaalt linkbuilding voor 30% tot 50% de positie van een zoekwoordcombinatie in de resultaten van de zoekmachine.
Dit is waarom linkbuilding onmisbaar is
Het grootste voordeel van linkbuilding voor je onderneming is dat je er meer online bekendheid mee kunt vergaren. Zorg je namelijk voor genoeg backlinks op kwalitatieve websites, dan zal Google dit opvatten als een aanbeveling of stem voor jouw bedrijfswebsite. Hierbij geldt: des te meer backlinks je op autoritaire websites hebt, des te hoger je eigen autoriteit wordt. Dat heeft een positief effect op jouw plek in Google en andere zoekmachines. Het is wel belangrijk dat links kwalitatief en relevant zijn.
Google wordt namelijk ook alsmaar slimmer en kan inmiddels backlinks onderscheiden in hoe kwalitatief ze zijn. Dat gaat in de toekomst alleen maar nóg belangrijker worden. Een ander groot voordeel van een hogere positie in Google is natuurlijk meer klanten, meer verkoop, meer omzet en zo uiteindelijk meer winst. Door autoritaire backlinks gaat je betrouwbaarheid omhoog en zullen mensen sneller iets aanschaffen. Daarbij is het wel een fijn idee dat je je concurrenten voor bent in de vindbaarheid op bepaalde zoekwoorden.
Linkbuilding uitbesteden of zelf aan de slag gaan?
Met de nodige kennis en ervaring kan iedereen zelf aan de slag gaan met linkbuilding. Je moet alleen wel weten dat je linkbuilding zelf doen veel tijd gaat kosten. Dat zit namelijk zo: er moeten teksten worden geschreven waarin jouw linkje komt te staan. Deze teksten moeten informatief en relevant zijn en écht iets betekenen voor de publisher. Met een simpele tekst of een kunstmatig gevormde tekst kom je er niet. Daar moet je onderzoek voor doen om vervolgens nog op zoek te gaan naar relevante publishers. Daarom kiezen veel ondernemers voor linkbuilding uitbesteden. De voordelen van linkbuilding uitbesteden zijn onder andere:
- Een expert inschakelen voor linkbuilding zorgt ervoor dat je gebruik kunt maken van de kennis en de ervaring van diegene. Hij of zij weet precies wat er moet gebeuren om jouw website een boost in de zoekmachine te geven. Dat betekent dat je je zelf niet hoeft te verdiepen in linkbuilding.
- Wat ook prettig hieraan is, is dat het je ontzettend veel tijd scheelt wanneer je een professioneel linkbuilding bureau inschakelt. Linkbuilding uitbesteden zorgt ervoor dat jij je gewoon bezig kunt blijven houden met de verdere ontwikkeling van je onderneming. Dat is wel zo fijn.
- Je krijgt bij veel aanbieders niet alleen de mogelijkheid om gebruik te maken van hun expertise, maar je ontvangt ook een uitgebreide rapportage met de werkzaamheden omtrent linkbuilding en de resultaten daarvan. Dat is wel zo transparant.
- Omdat geen enkele website op maat is, kijkt een professioneel bureau altijd welke websites en welke links wel of niet passen. Er wordt bij linkbuilding uitbesteden vaak uitgebreid onderzoek gedaan naar de juiste linkbuilding strategie zodat jij als ondernemer zeker weet dat je waar krijgt voor je geld.