Durf jij je expertise aan potentiële opdrachtgevers te communiceren zonder een traditionele functietitel? Hoewel functietitels gebruikelijk zijn op cv’s is het niet altijd de beste manier om opdrachtgevers te overtuigen. Freelancers voeren vaak verschillende taken uit. Soms is het daarom effectiever om zonder functietitel te solliciteren. We delen strategieën van ervaren freelancers waarmee jij je expertise zonder functietitel centraal stelt.
Zet in op je vaardigheden en prestaties
Traditionele cv's worden meestal chronologisch opgebouwd, maar als freelancer kan een vaardigheden-cv vele malen effectiever zijn.
Schrijf op wat je bereikt hebt en hoe je daar gekomen bent in plaats van simpelweg je vroegere werkgevers op te sommen.
Begin met een overzicht van relevante vaardigheden en koppel deze aan concrete voorbeelden. Stel jezelf de volgende vragen:
- Welke cruciale problemen heb ik opgelost voor klanten?
- Welke resultaten heb ik geboekt en hoe heb ik dat gedaan?
- Hoe heb ik waarde toegevoegd aan projecten?
Heb je bijvoorbeeld een website gebouwd waarmee je klant met 50% meer bezoekers aantrok? Of een reclamecampagne geïmplementeerd die een productlancering tot een succes maakte? Zulke prestaties spreken veel meer tot de verbeelding dan functietitels.
Wil je weten hoe je je werkervaring opneemt in je freelance cv? Op cv.nl lees je alles over hoe je dat doet.
Maak indruk met projecten op je portfolio
Een sterk portfolio is een absolute must voor elke freelancer. Maar je kunt nog meer indruk maken door klantcases toe te voegen. Beschrijf hierin de uitdagingen, aanpak en resultaten van je belangrijkste projecten. Bijvoorbeeld:
- Uitdaging: Wat was de doelstelling van je opdrachtgever?
- Aanpak: Welke strategieën, tools en kennis heb je ingezet?
- Resultaat: Hoe heeft jouw werk bijgedragen aan succes?
Deze klantcases kun je gemakkelijk delen via een persoonlijke website of professionele platformen zoals LinkedIn of YoungOnes.
Overweeg om aanvullend een vaardighedenmatrix te creëren waarin je projecten en vaardigheden duidelijk organiseert.
Door je werk visueel aantrekkelijk te presenteren schep je een professionele uitstraling die ervoor zorgt dat potentiële opdrachtgevers sneller contact opnemen.
Laat met je website zien wie jij bent
Online zichtbaarheid is niet alleen voor grote bedrijven van belang. Als freelancer kun je met een persoonlijke website je expertise presenteren. Plaats allereerst je cv en portfolio op je website. Daarnaast kun je blogposts schrijven over jouw vakgebied om jezelf als expert te positioneren.
Ben je bijvoorbeeld een freelance marketeer? Schrijf dan blogs over hoe bedrijven conversie kunnen verhogen met e-mailmarketing. Als grafisch ontwerper kun je tips delen over de nieuwste designtrends. Zo geef je potentiële opdrachtgevers inzicht in je expertise en jouw unieke aanpak.
Een persoonlijke website biedt de mogelijkheid om videocontent te delen, zoals testimonials van klanten of een reel met jouw resultaten.
Gebruik video’s om je expertise over te brengen
Video is een krachtig medium waarmee je vakkennis en je persoonlijkheid kunt laten zien. Overweeg korte video’s te maken waarin je complexe problemen in jouw vakgebied begrijpelijk uitlegt.
Video’s kun je delen via je website, LinkedIn-profiel of YouTube, om je zichtbaar voor een breed publiek te vergroten.
Boost je geloofwaardigheid met videotestimonials
Een review of aanbeveling van een tevreden klant kan net het verschil maken tussen jou en een andere freelancer. Vraag je opdrachtgevers daarom om een korte testimonial te schrijven waarin ze jouw vaardigheden en werkresultaten beschrijven.
Je kunt deze aanbevelingen op je LinkedInprofiel zetten, toevoegen aan je cv en op je website publiceren. Een sterke aanbeveling vertelt toekomstige opdrachtgevers niet alleen dat je goed bent in wat je doet, maar geeft ze ook vertrouwen dat ze op je kunnen rekenen.
Weg met die saaie functietitels
Met een vaardigheden-cv, klantreviews, een website en videocontent maak je een professionele indruk. Combineer dit met sterke aanbevelingen en jouw freelance profiel zal zeker opvallen bij opdrachtgevers.
Door creatiever te zijn dan je concurrenten laat je zien dat jij de beste freelancer voor de opdracht bent, daar past een gedateerde functietitel niet bij. Laat je originaliteit zien en je zult merken dat jouw ideale klant al die tijd al naar je op zoek was.