Werken als zzp’er is in de afgelopen jaren enorm populair geworden. Steeds meer mensen kiezen er namelijk voor om hun baan in loondienst op te zeggen om een eigen bedrijf te starten. Hoewel een carrière als zelfstandige niet voor iedereen is weggelegd, zien we dat het aantal zelfstandigen in ons land blijft stijgen.
Dit betekent tegelijkertijd dat er meer concurrentie op de markt te vinden is, waardoor de vraag onder menig zzp’ers is: hoe zorg ik ervoor dat ik mijn klanten en opdrachtgevers behoud? In dit artikel geven we je enkele handige tips, zoals waarom mokken bedrukken van belang kan zijn en het constant leveren van kwaliteit.
Zorg ervoor dat je altijd zichtbaar en benaderbaar bent als zzp’er
Het is helemaal niet raar wanneer je het spannend vindt om te beginnen als zzp’er, juist nu de markt al behoorlijk verzadigd is. Toch is er een aantal tips dat je op kunt volgen wanneer je als zzp’er je klanten en opdrachtgevers wil behouden (of wanneer je überhaupt aan klanten wil komen). Zo is het van belang om goed zichtbaar te zijn voor je klanten. Hierbij speelt je online zichtbaarheid een ontzettend grote rol. Steeds meer bedrijven gebruiken het wereldwijde web om zzp’ers te vinden voor opdrachten en om in contact te blijven met de zzp’ers die werk voor ze leveren.
Daarnaast is het van belang om regelmatig contact te hebben met je klanten. Laat ze vooral nog even weten wie je bent en hoe jullie samenwerking was. Dit deel, dat ook wel netwerken wordt genoemd, is van onschatbare waarde voor je werk als zzp’er. Blijf investeren in je netwerk, zowel online als offline, zodat potentiële opdrachtgevers je altijd weer weten te vinden. Investeer daarnaast in een goed vindbare website en wees actief op de verschillende socials om je bedrijf te promoten en om zichtbaar te zijn.
Laat een blijvende herinnering achter met een passend relatiegeschenk
Als zzp’er heb je over het algemeen verschillende opdrachten die voor een bepaalde periode (of zonder datum) lopen. Dit betekent dat er regelmatig een opdracht is die op een moment afgelopen is. Om ervoor te zorgen dat de klant je niet vergeet, raden we je aan om een afscheidscadeautje te geven in de vorm van een relatiegeschenk. Denk bijvoorbeeld aan mokken of drinkflessen bedrukken met je bedrijfslogo of een stukje tekst dat doet denken aan de samenwerking of aan je bedrijf.
Het grote voordeel van mokken en drinkflessen bedrukken, is het feit dat dit soort items daadwerkelijk gebruikt worden. Je raadt het al: iedere keer wanneer de ontvanger de mok of de fles gebruikt, zal hij of zij aan jou en je bedrijf denken. Wie weet levert dat nog wat extra werk op in de toekomst! Je moet overigens sowieso niet het belang van relatiegeschenken onderschatten als zzp’er. Hiermee investeer je direct in de onderlinge band met je zakelijke relaties, wat de relatie met je klanten en opdrachtgevers eigenlijk alleen maar ten goede komt.
Investeer in een sterke band met klanten door actief op te stellen
Waar veel zzp’ers niet aan denken, maar wat zeker van belang is naast online zichtbaarheid en relatiegeschenken geven, is om een sterke band op te bouwen met je klanten en opdrachtgevers. Als zzp’er ben jij de baas en dus het gezicht van je bedrijf. Dit betekent dat je niet alleen verantwoordelijk bent voor het werk dat je levert, maar ook voor de zakelijke communicatie. Stel je daarom actief op naar de klant toe en toon altijd interesse in het bedrijf en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Wie weet waar je zoal zou kunnen helpen als externe zzp’er.
Verder is het essentieel om transparant te zijn. Wees bijvoorbeeld vooraf en tijdens de samenwerking eerlijk over wat je wel of niet kunt doen. Hiermee zorg je ervoor dat misverstanden voorkomen worden, terwijl je tegelijkertijd investeert in goed onderling vertrouwen. Wat hierbij ook altijd helpt, is om duidelijke afspraken te maken over de samenwerking. Stel deadlines, spreek vooraf een prijs af en wees duidelijk over de verwachtingen van beide partijen. Dit doet een samenwerking alleen maar goed.
Vraag altijd om feedback om je werk constant te verbeteren
Tot slot is het nodig om toegevoegde waarde te bieden, juist nu het aantal zzp’ers alsmaar blijft toenemen. Aan de verwachtingen voldoen van je klanten is één ding, maar hoe leuk is het om deze zelfs te kunnen overtreffen? Een manier om constant te blijven groeien, is om actief te vragen om feedback. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar alleen zo weet je wat je goed doet en wat je eventueel beter zou kunnen doen. Vrijwel iedere klant vindt dit alleen maar prettig.
Doe dit overigens niet alleen nadat een samenwerking of project klaar is, maar ook tijdens de samenwerking. Mochten er eventuele problemen zijn tijdens het werk, dan kun je die problemen vroegtijdig oplossen. Maak vervolgens goed gebruik van de feedback, zodat je niet alleen je werk kunt verbeteren maar jezelf ook kunt ontwikkelen. Samen met de andere tips in dit artikel, zoals mokken bedrukken en investeren in een sterke band, behoud je je klanten én kun je groeien als zzp’er.