Hier zijn negen handige tips om je social media-accounts te beschermen tegen hackers, wat vaak over het hoofd wordt gezien door veel bedrijven. Social media vormen namelijk een aanzienlijk risico voor cybersecurity. Wil je ransomware, identiteitsfraude en het lekken van gevoelige informatie voorkomen? Hier zijn manieren om jezelf te beschermen.
Social media: waardevol, maar ook een risico
Social media zijn cruciaal voor bedrijven in marketing en communicatie. Platforms zoals LinkedIn, X (voorheen Twitter), Facebook, Instagram en TikTok bieden mogelijkheden om klanten te betrekken, nieuwe klanten aan te trekken en indrukwekkende advertentiecampagnes te voeren. Echter, deze platforms brengen ook aanzienlijke cybersecurityrisico's met zich mee. Een groot deel van de cyberaanvallen begint namelijk via social media.
Interessant feitje: phishing-berichten via social media worden naar schatting drie keer zo vaak geopend als phishing-mails.
Hoe hackers je accounts binnendringen
Cybercriminelen hebben diverse manieren om toegang te krijgen tot je social media-accounts:
- Phishing: Door valse websites of berichten worden inloggegevens buitgemaakt.
- Social engineering: Hackers doen zich voor als supportmedewerkers en vragen gebruikers om hun inloggegevens te delen.
- Credential stuffing: Inloggegevens die elders zijn gelekt, worden gebruikt om toegang te krijgen tot andere accounts.
- Brute-force aanvallen: Hackers proberen geautomatiseerd zwakke wachtwoorden, zoals 'Welkom123', uit.
De gevolgen van gehackte accounts
Het overnemen van je social media-accounts door hackers kan ernstige gevolgen hebben. Ze kunnen spam, malware en links naar schadelijke websites plaatsen of versturen via jouw account. Daarnaast hebben ze toegang tot al je posts, privéberichten en afbeeldingen. Dit kan leiden tot identiteitsfraude, chantage of ongeoorloofde aankopen namens jou.
Tips om je social media accounts veilig te houden
Met de juiste maatregelen minimaliseer je de kans op compromittering van je accounts:
- Wachtwoorden:
Zorg dat je overal sterke en unieke wachtwoorden gebruikt. Verander de wachtwoorden bovendien periodiek, voor het geval ze worden buitgemaakt bij een hack. Met simpele wachtwoorden maak je het hackers wel heel makkelijk. Een Nederlandse ethische hacker kreeg bijvoorbeeld ooit toegang tot het Twitter-account van de toenmalige Amerikaanse president Donald Trump door het wachtwoord ‘maga2020!’ (make America great again) uit te proberen.
Met een wachtwoordmanager kun je snel en gemakkelijk sterke wachtwoorden maken en veilig op een centrale plek bewaren. - Tweefactorauthenticatie:
Tweefactorauthenticatie (2FA) is één van de effectiefste manieren om je accounts te beschermen. Bij 2FA breidt je de beveiliging uit met een extra code bovenop je wachtwoord. Die code wordt verstuurd via SMS of e-mail of gegenereerd in een app op je smartphone.
Zonder die tweede factor, kom je het account niet in. Oftewel: een hacker heeft niks aan alleen buitgemaakte gebruikersnamen en wachtwoorden. - Instellingen voor inloggen:
Handig: zet notificaties voor inloggen aan, zodat je altijd weet wie er inlogt op je accounts en vanaf welke locatie. Zie je iets verdachts? Dan kun je daar meteen op reageren. Met bijvoorbeeld je Facebook- en LinkedIn is het vaak mogelijk om in te loggen op diensten van derde partijen. Bedenk of dit slim is. Immers: wordt je Facebook- of LinkedIn-account gecompromitteerd, dan kan de hacker ook op die andere applicaties inloggen. - Gebruik je boerenverstand:
Vreemde contactverzoeken? Een aanbod dat te mooi is om waar te zijn? Een bijlage in een privébericht van iemand die je niet kent? Een link naar een site waar je een raar onderbuikgevoel van krijgt? Een verzoek om inloggegevens te delen? Gebruik je boerenverstand. Laat ze links liggen of wees extra goed op je hoede. - Zo min mogelijk mensen, zo min mogelijk rechten:
Zorg dat zo min mogelijk mensen toegang hebben tot je social media accounts. Beheertools als Hootsuite en Buffer helpen je om de accounttoegang te centraliseren en de toegangsrechten te beheren: per medewerker stel je in welke rechten hij of zij heeft. Tip: geef medewerkers alleen de toegang en machtigingen die ze echt nodig hebben voor hun werk. - Verwijder accounts die je niet meer gebruikt:
Toch dat Instagram account maar bewaren omdat je er mogelijk ooit nog wat mee gaat doen? Beter van niet. Gebruik je een bepaald social media al een tijd niet meer, verwijder dan je account. Minder accounts betekent minder risico. Plus: als je nooit meer op het platform komt, is het ook lastiger om te detecteren dat je account is gecompromitteerd. - Creëer een mailadres speciaal voor social media:
Wanneer je een e-mailadres creëert voor alleen de socials, dan blijft de schade beperkt tot social media wanneer dit e-mailadres wordt gehackt. Bovendien: als iedereen weet dat het mailadres alleen voor social media is, dan krijgt een phishing-mailtje van ‘de Belastingdienst’ of ‘de CEO’ sneller een rode vlag. - Algemene securitymaatregelen:
Algemene securitymaatregelen zoals anti-virussoftware, netwerksegmentatie en een incidentresponsplan zorgen ervoor dat je cyberaanvallen via social media voorkomt dan wel zo snel mogelijk in de kiem smoort. - Security-awareness-training:
Heb je, of je eventuele medewerkers, een security-awareness-training gehad? Dan heb je kennis van cyberdreigingen zoals phishing en malware, ken je het belang van veilige wachtwoorden hanteren en nooit gevoelige gegevens delen. Daardoor minimaliseer je de kans op cyberaanvallen en -ongelukken op social media.
Overwegingen bij het gebruik van TikTok
TikTok staat onder toenemende kritiek en veel overheden hebben het gebruik ervan door hun medewerkers verboden. Er zijn zorgen over de mogelijke inzage van de Chinese overheid in de gegevens van gebruikers. Als privacy en gevoelige informatie belangrijk zijn, overweeg dan opnieuw of je het gebruik van TikTok door je medewerkers wilt toestaan.
Tip: Download het eBook Gehackt
Als zzp'er ben je al druk genoeg. Cybersecurity staat daarom niet bovenaan je prioriteitenlijstje. Toch worden 1 op de 3 kleine bedrijven en zzp'ers dit jaar getroffen door een vorm van cybercriminaliteit. Voorkomen is beter dan genezen. Maar wat moet je doen als het te laat is?
In dit ebook lees je:
- Wat je moet doen als je op een phishing link hebt geklikt
- Hoe je moet handelen als je (social) accounts zijn gehackt
- Welke stappen je direct moet zetten als je te maken krijgt met een ransomware aanval
In samenwerking met onze partner KPN