Wat gaat er veranderen en voor wie geldt dit?
Je huidige btw-nummer bevat je BSN. Dit btw-nummer wordt gebruikt voor het communiceren met de belastingdienst, maar wordt ook op facturen en offertes vermeld. Alle eenmanszaken hebben dit nummer in het najaar van 2019 ontvangen. Vanaf januari 2020 wordt het nieuwe btw-nummer gebruikt. Deze bevat niet meer je BSN. Dit nieuwe nummer wordt het btw-identificatienummer of btw-id genoemd. Dit geldt dus alleen voor eenmanszaken.
Het nieuwe btw-identificatienummer begint met de landcode NL, gevolgd met 9 nummers die niet meer gerelateerd zijn aan je BSN, de letter B, en 2 controle nummers.
Een voorbeeld hiervan zoals gegeven door de Belastingdienst is: NL000099998B57. Je klanten en leveranciers moeten over je nieuwe nummer geïnformeerd worden, vooral als ze zich buiten Nederland, maar binnen Europa bevinden. Zowel jij als je klant kunnen in problemen komen als het oude btw-nummer gebruikt wordt na 1 januari 2020, en als daardoor de administratie onjuist is. Je houdt echter wel je oude btw-nummer, deze wordt voortaan alléén gebruikt voor communicatie met de Belastingdienst. Dit gaat na 1 januari 2020 het omzetbelastingnummer genoemd worden. Het nieuwe btw-nummer, het btw-id wordt gebruikt voor communicatie met consumenten. Deze moet op facturen, offertes, briefpapier, je website, en andere communicatiemiddelen geplaatst worden.
Waarom wordt deze verandering doorgevoerd?
Eenmanszaken en zzp’ers zijn volgens de wet verplicht om hun btw-nummer te melden op facturen, websites, en andere communicatiemiddelen. Aangezien het BSN voorheen een onderdeel was van dit nummer, is het BSN van zzp’ers bekend bij vele en kan het dus misbruikt worden om identiteitsfraude te plegen. Hiermee voldeed de Belastingdienst niet aan de privacywetgeving. De verandering zorgt er dus voor dat de privacy van eenmanszaken, en zzp’ers, beter beschermd wordt en zo minder gevoelig voor identiteitsfraude is.
Waar moet je je nieuwe btw-nummer vermelden?
Het nieuwe btw-id moet wordt gebruikt voor communicatie met de consument en moet dus in al je communicatiemiddelen verwerkt zijn. Denk hierbij aan je e-mailhandtekening, je website, facturen, offertes, contracten, briefpapier etc.
Hiermee identificeren je je als btw-plichtige ondernemer.
Hoe zorg je ervoor dat alles op tijd geregeld is?
Zorg ervoor dat je je briefhoofden aanpast met het nieuwe btw-identificatienummer en nieuw briefpapier bestelt. Ook moet je het nieuwe nummer op je website, facturen, offertes, contracten en andere communicatiemiddelen vermelden.
Geef je nieuwe nummer door aan zakenrelaties en klanten, zoals je boekhouder, leverancier, en andere zakenpartners. Vergeet ook niet om het door te geven aan je zakenrelaties en klanten in het buitenland, binnen Europa. Er zijn flink wat maatregelen die je moet treffen voordat de nieuwe btw-identificatienummers gebruikt worden. Zorg ervoor dat je alles op tijd geregeld hebt en voorkom dat je in legale problemen komt. Vooral het bestellen van briefpapier kan erg lang duren. Wees er op tijd bij en bestel nu jouw nieuwe briefpapier voor de laagste prijs bij Helloprint!
Wees er op tijd bij en bestel nu jouw nieuwe briefpapier en doordrukblokken met 10% korting bij Helloprint!