Inventariseer eerst je doelgroep
Voordat je begint met nieuwe klanten werven of opdrachten zoeken, moet je eerst weten hoe je doelgroep er uit ziet, voor welk deel van deze doelgroep je diensten of producten bestemd zijn en hoe je deze wil gaan benaderen. Hoe beter jij voor ogen hebt wat je potentiële klanten zoeken en nodig hebben (oplossing voor hun probleem) hoe beter jij je boodschap naar deze potentieel geïnteresseerden kunt sturen, via de kanalen die je hiervoor tot je beschikking hebt.
Bekijk je concurrenten
Ben je van mening dat je concurrenten meer en sneller klanten binnenhalen dan jezelf? Bekijk je concurrenten dan eens met een kritische blik om hiervan te leren. Hoe stellen zij zich op, hoe sterk is hun branding, hoe liggen ze prijstechnisch gezien in de markt, waarin zijn ze misschien beter? Hebben ze iets wat jij niet hebt of heb jij iets wat jij niet goed benadrukt, waardoor je je meerwaarde ondermijnt? Probeer dus naar punten te zoeken waarin jij sterker, opvallender, slimmer, goedkoper of juist specialistisch bent en ga dat beter ‘verkopen’. Zet daarmee een sterkere branding neer, want een sterke brand verkoopt zichzelf en dan hoef jij niet steeds achter nieuw klanten aan te hollen.
Word een expert en laat jezelf zien
Nieuwe klanten krijgen gaat makkelijker en sneller als je een expert status hebt opgebouwd. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven en particulieren het liefste zaken doen of een dienst uitbesteden aan iemand die duidelijk weet waar hij over praat en ook passievol over zijn vak kan vertellen. Je gedrevenheid, je flow en je kennis en ervaring kunnen zo enthousiasmerend werken, dat opdrachtgevers graag voor jou kiezen. Praat dus over je vakgebied, de opdrachten die je hebt uitgevoerd, je expertises etc. en deel dit waar mogelijk binnen je netwerk en je Social Media kanalen. Zorg hierbij wel voor regelmaat. Hoe meer mensen jouw expertstatus kennen, hoe sneller ze klanten naar jou doorverwijzen.
Nieuwe klanten vinden: wees eens origineel
Nieuwe klanten vinden door diverse manieren te verzinnen om klanten te triggeren en ze vervolgens aan jou te binden. Enkele voorbeelden:
- Bedenk je ideale klant en wat jij voor hem zou kunnen betekenen. Zoek dergelijke bedrijven of opdrachtgevers op het internet en bekijk hun website. Bedenk dan welke meerwaarde jij dit bedrijf kan geven bij hun bedrijfsactiviteiten of iets wat ze aan jou zouden kunnen uitbesteden. Bedenk dan een pakkende tekst, wees brutaal en mail ze gewoon. Dus geen cliché tekst van 12 in een dozijn, maar iets wat hen aan het lachen maakt, dat hen uit hun comfortzone haalt of iets waardoor ze gelijk contact met je willen opnemen
- Zet een profiel op diverse sites waarin opdrachtgevers en freelancers met elkaar in contact kunnen komen. Inmiddels zijn er verscheidende. Enkele belangrijke zijn www.opdrachten.nl en www.freelanceopdrachten.nl Maak een goed en uitgebreid profiel en ontvang dagelijks de nieuwste opdrachten die binnen jouw vakgebied vallen. Je kunt dan snel reageren en wie weet heb je zo weer je volgende klant binnen
- Ga blogs schrijven of besteed dit uit aan een speciale Blog Service, want content marketing is dé manier om over je expertises te praten en waardevolle tips en gratis advies te geven. Mensen zijn dol op gratis tips en wellicht kun je dan zijdelings een link meenemen naar een betaalde dienst, zodat het vroeg of laat toch iets oplevert
- Geef een E-book weg als mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief. In je nieuwsbrief kun je dan weer acties opnemen waar je geïnteresseerde doelgroep wellicht meer van wil weten. Zorg dat je aanbod is afgestemd op de interesses van je doelgroep. Hoe beter jij weet waar je doelgroep hulp bij heeft en tegen welke problemen je doelgroep aanloopt, hoe sneller deze prospects in je diensten geïnteresseerd zijn. Dus eerst iets weggeven en later ontvangen
- Nieuwe klanten werven met Social Media door regelmatig over jezelf, je diensten, je referenties, je portfolio, je ervaringen etc. te communiceren en deze te delen met je volgers en fans. Zie je website als het hart van je organisatie (daar valt immers alles te lezen en te weten) en Social Media als uithangbord om je boodschap te verkondigen en nieuwe klanten en geïnteresseerden naar je website te trekken. Natuurlijk deel je hier ook regelmatig je nieuwe blogs en interessante artikelen
Meer tips om potentiele klanten en opdrachtgevers te vinden of nog liever, zelf beter gevonden te worden:
- Beurzen (dé plaats om potentiële klanten te ontmoeten)
- Shows en evenementen (de kans om andermans netwerk te gebruiken)
- Het inzetten van Social Media campagnes
- SEO optimalisatie van je website (conversie optimalisatie)
- Guerrilla marketing acties
Nieuwe klanten werven: plan van aanpak
Het is erg verstandig om een “plan van aanpak nieuwe klanten werven” te maken die je volgens het SMART principe opstelt. Formuleer een duidelijke doelstelling, de uit te zetten acties en binnen welke periode je deze wil realiseren. Daarna volgt er een evaluatie welke acties over een bepaalde termijn het meeste rendement opleveren. Op deze manier kun je meten welke acties tot veel nieuwe klanten leiden en welke acties tot de minste resultaten leiden.
Veel succes met je plan voor nieuwe klanten werven!