Wist je dat je als kleine ondernemer aan marketing kunt doen, zonder daar ook maar een cent voor te betalen? Dat heet ‘nieuwe marketing’ en het is bij uitstek geschikt voor zzp’ers en andere ondernemers met een klein bedrijf. In mijn blog ga ik je de komende weken meer over ‘nieuwe marketing’ vertellen. Maar dan vooral hoe jij er in de praktijk gemakkelijk gebruik van maakt.
Kies een specifieke doelgroep en wees uniek
Voordat je aan ‘nieuwe marketing’ gaat doen, moet je een specifieke doelgroep kiezen, waar jij ‘specialist’ voor wilt worden. Bedenk welke behoefte/probleem je doelgroep heeft. Hoe zorg je ervoor dat jouw product of dienst dat probleem op een unieke en onderscheidende manier oplost?
Leuk vinden, vertrouwen en kopen
Tegenwoordig koopt een klant niet meer omdat hij of zij een advertentie of reclame heeft gezien. Iemand komt naar je toe, omdat een vriend, vriendin of familielid goede ervaringen heeft met jouw bedrijf. Jouw bedrijf werd hem of haar aanbevolen. Met ‘nieuwe marketing’ ga jij ervoor zorgen, dat die persoon jouw bedrijf ook leuk gaat vinden en gaat vertrouwen. Lukt dat, dan zal hij of zij ook een keer bij je gaan kopen. En is je nieuwe klant tevreden, zal deze je bedrijf op zijn of haar beurt ook weer aanbevelen bij anderen. Zo krijgt je nieuwe klanten, zonder dat je er zelf achteraan moet.
Zet de juiste communicatiemiddelen in
Mensen moeten je bedrijf leuk gaan vinden en gaan vertrouwen. Hiertoe moet je wel de juiste communicatiemiddelen inzetten. Doe je dit optimaal, dan zul je succes gaan hebben met je bedrijf. Hoe je dat doet? Lees verder, het is niet heel ingewikkeld. Maar je moet het wel heel consequent gaan doen.
Ik ga er van uit dat je een goede, zoekmachinevriendelijke, website hebt voor je bedrijf. Heb je die nog niet, vraag me dan hoe je snel en gratis zo’n website maakt.
Aan je website voeg je vervolgens vier dingen toe:
1. Een nieuwsbrief database
Als kleine ondernemer heb je een database nodig, waarin je je contacten kunt bijhouden. Dat klinkt ingewikkeld maar het is eigenlijk heel gemakkelijk. Je kunt het doen in Excel of nog makkelijker in een gratis nieuwsbriefprogramma zoals http://www.mailchimp.com. Zorg dat mensen die op je website komen of die je tijdens het netwerken spreekt, zich gemakkelijk kunnen inschrijven om je nieuwsbrief te ontvangen en beloon ze bijvoorbeeld met een kortingsbon of e-book met tips. Zo laat je je database steeds verder groeien. Dit bestand is enorm waardevol: het bestaat uit potentiële klanten die je regelmatig een nieuwsbrief mag sturen.
2. Een nieuwsbrief
Heb je een account aangemaakt op http://www.mailchimp.com voor een nieuwsbriefdatabase? Ga dan vervolgens ook elke maand op dezelfde dag een nieuwsbrief met voor je doelgroep interessante inhoud versturen. Dit kan heel gemakkelijk vanuit Mailchimp. Maak een sjabloon aan in de huisstijl van je bedrijf. Schrijf kort, gericht op je doelgroep en geef vooral tips waar je doelgroep iets aan heeft. Let op: de nadruk ligt dus NIET op promotie. Echter aan het einde van je nieuwsbrief plaats je één, maximaal twee promoties voor een product of dienst, dat aansluit bij de tips die je gaf.
3. Veel ambassadeurs
Heb je tevreden klanten? Laat deze klanten je aanbevelen bij andere mensen of bedrijven. Er is geen betere klant dan iemand die uit doorverwijzing naar je toekomt. Blijf ervoor zorgen dat jouw product of dienst van hoge kwaliteit is. En vraag na levering altijd of je klant tevreden is. Is dat onverhoopt niet zo, los het op. Is de klant tevreden, vraag dan altijd: ‘Ken je 2 andere mensen die ook interesse zouden kunnen hebben in ….mag ik hen volgende week eens vrijblijvend bellen?’ De kans is heel groot dat het lukt. Ziezo. Je hebt weer twee potentiële klanten binnen handbereik. Vergeet niet je klant te bedanken met een kadootje (bijvoorbeeld kortingsbon) voor zijn doorverwijzing.
4. Social media
Social media staan hier als laatste, maar zijn erg belangrijk. Waarom? Social media zijn online platforms waar vrienden informatie en tips met elkaar delen. Doe je aan ‘nieuwe marketing’ dan is dit de ideale plek om actief te zijn. Bovendien zijn social media gratis en groeien ze op dit moment enorm. Doe je nog helemaal niets met social media of heb je er zelfs een weerstand tegen? Begin toch eens voorzichtig met Facebook, Twitter en/of Linkedin. Zet je ze optimaal in, dan kun je met beperkte inspanningen 80% van je omzet halen uit social media.
Continue stroom van klanten
Zo, dat valt best mee toch? Wat heb je te verliezen? Ga er gewoon eens een half jaar mee aan de slag voor jouw bedrijf. Voor veel andere kleine ondernemers werkt het enorm goed en ook voor mij persoonlijk. Maar bouw het geleidelijk op, zorg dat je elke week een a twee uur bezig bent met je database, je nieuwsbrief, je ambassadeurs en social media. Dan heb je een systeem, waarmee je zorgt voor een continue stroom van (nieuwe) klanten en dus succes!
Volgende keer lees je hoe je een nieuwsbriefdatabase aanmaakt.